Fr

AGENCIES

Het liefdevolle afscheid van Lee Clow

Donderdag 14 Februari 2019

Het liefdevolle afscheid van Lee Clow

Lee Clow, “de shaman van TBWA\Chiat\Day” zoals de Amerikaanse pers hem noemt en een van de meest emblematische reclamemensen van de afgelopen 50 jaar, koos Valentijn om in een liefdesbrief aan het vak zijn afscheid wegens pensioen aan te kondigen.
 
“De jaren die ik besteed heb aan reclamemaken, waren veeleisend, bevredigend, stresserend, soms pijnlijk, maar vooral vrolijk. Ik zou ze voor niets ter wereld inruilen”, schrijft hij. De man begon zijn carrière in 1968 bij Ayer en vertrok vijf jaar later naar Chiat Day in Los Angeles. Daar werd hij in 1982 CD en hij bleef er tot vandaag.
 
Op zijn 75ste deed de oprichter van TBWA\Media Arts Lab het al meerdere jaren kalmer aan. Hij blijft wel adviseur en ere-chairman binnen het bureau. Voor Apple heeft het legendarische campagnes als ‘1984’, ‘Think Different’, ‘iPod Silhouettes’ of ‘Mac vs. PC’ op zijn naam staan. En dan waren er natuurlijk ook de creaties voor Pizza Hut, Energizer, Nissan, Taco Bell, Reebok, Adidas, etc.
 
Om het met de woorden van Tim Nudd, de hoofdredacteur van Muse (de newsletter van de Clio Awards) te zeggen: “Clow transporteerde de creatieve revolutie die Bill Bernbach inzette naar de westkust, maar dan in een freewheeling versie: de pakken werden vervangen door shorts, blote voeten in sandalen en surfplanken.” Steve Jobs omschreef zijn ontmoeting met Clow als een van de bijzonderste ervaringen die hij ooit meemaakte: “Lee zal voor altijd ons creatieve geweten blijven”, besloot Troy Ruhanen, de CEO van TBWA\Worldwide.

Archief / AGENCIES