Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: TV on other screens, het onvatbare bereik

Vrijdag 8 Februari 2019

Seen from Space: TV on other screens, het onvatbare bereik



De cijfers van CIM TV zijn formeel, de afname van het kijkvolume is voelbaar. Maar er is misschien een klein probleem met deze vaststelling.

Het staat vast dat er minder naar de televisiezenders gekeken wordt, terwijl het volume van "ander schermgebruik" aanzienlijk toeneemt. Het is bij de jongere doelgroepen dat de daling het sterkst is. Maar we hebben het hier over variaties in het gemeten bereik van de televisieschermen en alleen televisieschermen, dus met uitsluiting van elk ander scherm. Het is echter zeker dat er televisie gekeken wordt via andere schermen dan de beeldbuis, maar helaas bieden de huidige tools niet de mogelijkheid dat ook nauwkeurig te meten. We meten dus de verloren minuten zonder de gewonnen minuten te kunnen meten.

De Establishment Survey bevraagt zijn respondenten echter over hun consumptie van tv-programma's via andere schermen dan televisie. Bij de 12- tot 44-jarigen zegt een op de vijf dat ze live tv kijken op andere schermen, 1 op de 4 mensen zegt uitgesteld te kijken en een op de drie verklaart films, series en entertainment van tv te kijken. Dit is nog duidelijker bij de jongste en de hoogste sociale groepen en dit gedrag lijkt steeds frequenter te worden. Hoewel ze niet in de meerderheid zijn, genereren deze sessies wel degelijk een bereik dat ons ontsnapt. De doelgroepen die het meest verklaren deze opties te gebruiken, zijn ook diegenen waar de duidelijkste bereikverliezen in de CIM TV-studie voorkomen.

Laten we realistisch zijn: het is onwaarschijnlijk dat het volume dat door de andere schermen wordt gegenereerd het verloren volume via televisieschermen compenseert. Maar er is hier een onbekende factor die de grenzen aangeeft van de huidige televisiebereikmeting, ten opzichte van de vele manieren voor tv-consumptie die door de huidige techniek worden mogelijk gemaakt.

Archief / INTELLIGENCE