Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space: mediabestedingen, België onder het gemiddelde

Vrijdag 8 Februari 2019

Seen from Space: mediabestedingen, België onder het gemiddelde



Elk jaar publiceert GroupM een uitgebreid verslag over de evolutie van de globale mediabestedingen. Op een totaal van 63 bestudeerde landen hebben we er een dertigtal in Europa geselecteerd. De waarde van de bestedingen in euro zoals geschat voor 2018, werd gedeeld door de bevolking van elke staat, om het effect van de omvang weg te werken. Aldus bedraagt de berekende waarde voor België 182 € per inwoner voor 2018. Is dat veel of weinig? Het is in elk geval minder dan wat er in andere kleine landen met een hoge levensstandaard, zoals Zwitserland of Oostenrijk die bovenaan de rangschikking staan geïnvesteerd wordt. Het is in elk geval 10% lager dan het gemiddelde van alle hier bestudeerde landen. Het is zelfs 37% lager dan de 290 € per inwoner in de rijkst landen van het panel, dus diegene met een BNP per capita zoals gepubliceerd door Eurostat dat gelijk is aan of hoger dan het gemiddelde. Enkel de vergelijking met landen uit de eurozone geeft ons land een comfortabelere positie dan het gemiddelde (+7%). Op deze basis lijkt het moeilijk te beweren dat België overinvesteert in reclame.

Archief / INTELLIGENCE