Fr

CREATIONS

Ceramiek: de B-side van Alex Gabriels

Vrijdag 8 Februari 2019

Ceramiek: de B-side van Alex Gabriels

In deze rubriek zetten we vakmensen uit de sector in de schijnwerpers die een andere creatieve activiteit hebben naast hun hoofdberoep. Deze keer is het de beurt aan AD Alex Gabriels. Zij vertelt over haar ervaringen met ceramiek.

Wat is jouw B-side?
Ik maak keramiek, functionele keramiek, afgewisseld met artistieke keramiek. Maar in  hoofdzaak wil ik toch bezig zijn met de functionele keramiek, waarbij je een tafel kunt omtoveren tot absolute schoonheid.  

Hoe ben je op dat idee gekomen?
Toen ik jong was, lang geleden dus, heb ik een jaartje in avondschool keramiek lessen gevolgd in Antwerpen. En al snel was dat niet meer combineerbaar met mijn privé -en professioneel leven. Met veel spijt heb ik dat toen laten vallen, maar het is altijd ergens blijven hangen, ik wou ooit de draad terug oppikken… als er terug wat ruimte zou voor vrijkomen. En voilà, ik heb uiteindelijk die ruimte gemaakt en zo ben ik zes jaar geleden begonnen aan een opleiding keramiek in Mechelen. Daar leerde ik alle facetten van keramiek, opbouwen, boetseren, werken met mallen en de draaischijf. Dat laatste fascineerde me het meeste, maar toch ging ik er niet meteen mee aan de slag, omdat ik nog geen accommodatie had. Twee jaar geleden zijn we dan verhuisd, we bouwden een huis, mét atelier. Toen is het pas echt goed beginnen draaien.

Welke moeilijkheden heb je ondervonden?
Dat er geen briefing is, dat ik er alleen voor sta, geen team mate waar ik mee kan ping-pongen, geen creatief directeur die me bijstuurt,… Het is onbegrensd, niemand zegt me wat ik moet doen, alles is mogelijk, en dat maakt het soms ook wel moeilijk. Die manier van werken staat haaks op de manier van werken in de reclame. Maar ik heb het vermoeden dat ik een goede richting aan het uitgaan ben want ik heb steeds ‘happy clients’, ook een verschil met de reclame. 

In welk opzicht helpt je beroep je bij je B-side?
Aan de draaischijf werken gaat niet enkel over het technische aspect, er moet ook gecreëerd worden, eerst op papier om later uit te werken op de schijf. Als blijkt dat die vorm de betrachting niet haalt van het ontwerp op het papier, dan moet er ook bijgeschaafd worden, net als in de reclame.Een embryonaal idee is dikwijls ook nog voor veel verbetering vatbaar, zo is dat met keramiek precies hetzelfde, de zoektocht naar de ideale creatie is ermee te vergelijken.

In welk opzicht helpt je B-side je bij je werk?
Een yoga-abonnement of een therapeut heb ik niet nodig. Keramiek is mijn therapie en brengt me tot rust, en het geeft me de energie om daarnaast in de rush van de reclame te kunnen meedraaien. Het geeft een mooie balans tussen reclame en kunst.

Waar is je werk ergens te vinden?
Mijn werk is te zien op instagram: alexgabrielsceramics, mijn website alexgabriels.com is ‘under construction’ thuis heb ik een showroom waar mijn keramiek uitgestald staat en die kan bezocht worden op afspraak. Sinds kort ligt mijn werk ook bij St.Vincents in Antwerpen.. 
 
Waaraan ontbreekt het je om je project te boosten?
Het commerciële aspect ervan, ik heb een goede account nodig, anyone?

Aan wie wil je de fakkel voor de volgende B-side doorgeven?
Aan mijn goede vriend Christophe Ghewy. Naast zijn communicatiebureau Bowling,  is hij ook als een bezetene bezig met kunst. Zijn huis is als het ware een museum, 
ik vermoed dat hij van dit artikel dan ook een kunstwerkje zal maken.

Archief / CREATIONS