Fr
Close

MEDIA

Hit the road, Jack!, door Griet Byl (MM)

Zondag 20 Januari 2019

Hit the road, Jack!, door Griet Byl (MM)

Dertien jaar geleden vertrokken we op een totaal geïmproviseerde kampeervakantie naar Kroatië. Zo geïmproviseerd dat we niet eens een identiteitsbewijs voor de toen net geen twaalfjarige jongste meenamen, wat ons een verplichte stop van een paar dagen in Trieste opleverde. Wat we wel in de auto gooiden, was een stapeltje zorgvuldig geselecteerde cd’s, waaronder ‘Clandestino’ van Manu Chao. Drie noten van eender welke song op dat album volstaan nog steeds om iedereen die mee was op die zomerse roadtrip stante pede terug te katapulteren naar heerlijke momenten in een nog niet zo ver verleden, geuren en kleuren inbegrepen.

Maar dit geheel ter zijde. Wie vandaag op reis vertrekt, maakt op voorhand natuurlijk geen CD-selectie meer. Tegenwoordig bestaan er immers speciale, vakkundig samengestelde Spotify-playlists voor onderweg: net voor je de sleutel in het contact omdraait, check je even welke je uitkiest en je bent vertrokken voor een uur of drie muzikaal rijgenot. Los daarvan kun je om de kilometers verteerbaarder te maken natuurlijk ook gewoon naar de radio luisteren terwijl je rijdt, net zoals je dat doet op een doordeweekse dag onderweg naar je werk. Of je kunt bij wijze van cultureel nec plus ultra een podcast opzetten en die geboeid wegluisteren om je traject op te leuken als het te lang of te saai wordt.

Wat je ook doet, het zijn maar een paar voorbeelden die aantonen dat de auto de plek bij uitstek is voor een portie luisterplezier, zowel onderweg naar het noorden of het zuiden als op je dagelijkse verplaatsingen in eigen land. En ook daar zijn de mogelijkheden voor de verwende mediaconsumenten die we zijn vandaag gevarieerder dan ooit. Het ligt dan ook voor de hand dat autofabrikanten een cruciale rol spelen in de doorbraak van alle nieuwe luistermogelijkheden, onder andere via DAB+. Je weet wel, de digitale etherradio die ervoor moet zorgen dat er meer stations beschikbaar zijn, met een betere luisterkwaliteit bovendien.

Gezien het strategisch belang dat vandaag en morgen aan digitaal luisteren via de ether wordt gehecht, is het dan ook geen toeval dat vorige vrijdag, bij de start van het Autosalon, de officiële aftrap werd gegeven van de Europese Elektronische Communicatie Code (EECC). Dankzij die EECC zullen alle nieuwe auto’s binnen afzienbare tijd standaard worden uitgerust met een ontvanger voor digitale etherradio (DAB+), de opvolger van FM. De EU-lidstaten hebben twee jaar de tijd om de code in nationale wetgeving om te zetten.

Het lijdt geen twijfel dat ondertussen ook de mogelijkheden van allerhande audio content en voice toepassingen onderzocht, geëxploiteerd en gecommercialiseerd zullen worden, met een hele reeks potentiële reclametoepassingen toe. Een manna voor onder andere sound design studio’s en digitale audioregies. Want iemand moet merken en adverteerders toch helpen hun weg te vinden in dit grotendeels onontgonnen universum? Tot het zover is kunnen we je de ‘Ultimate Collection’ van Roy Orbison aanraden voor je volgende trip, ver weg of dichtbij. Meezingers en kippenvel verzekerd!

Archief / MEDIA