SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Why Women: 'The best men and women can be', door Griet Byl (MM)

Vrijdag 18 Januari 2019


Why Women: 'The best men and women can be', door Griet Byl (MM)
“When women and men work together, mountains can be moved”, lazen we vorige week ergens op Twitter. Dat is zeer waar natuurlijk en het klopt nog veel beter als ze dat op een gelijkwaardige manier kunnen doen. Helaas is er ondanks de grote vooruitgang die de afgelopen decennia werd geboekt inzake gender equality nog steeds behoorlijk wat werk aan de winkel om ervoor te zorgen dat vrouwen kunnen rekenen op dezelfde kansen, lonen en jobs als hun mannelijke evenknieën, zeker aan de top en ook in onze sector.

Om daar iets aan te doen riep de Belgian Marketing Association in september vorig jaar de nieuwe expert hub BAM FAM in het leven. Bedoeling: de unieke en complementaire waarde van vrouwen in de marketingsector in de schijnwerpers plaatsen en het ‘glazen plafond’ waarmee ze vandaag nog steeds te vaak geconfronteerd worden doorbreken. “Er is geen onderscheid meer tussen mannen en vrouwen. Het is dan ook belangrijk dat ook vrouwen deel uitmaken van managementcomités en raden van bestuur en zich niet enkel op het operationele focussen”, aldus bezielster Nancy Delhalle (CMO Serviceplan) die de hub voorzit met de steun van Karima Ghozzi (Delhaize) en Ann Hoerée (Facebook) als ondervoorzitsters.

Om daartoe bij te dragen wil de Expert Hub in samenwerking met alle spelers in de sector - adverteerders, communicatie- en mediabureaus, advieskantoren, digitale platforms, rekruteringsbureaus, scholen, overheidsorganisaties, enz – uitgroeien tot de referentie voor alle vrouwelijke marketingkwesties. Zo wil BAM FAM bijvoorbeeld met nieuwe ideeën komen om de expertise en competenties van vrouwen in de sector te ontwikkelen, om marketingstudenten te inspireren, om jonge vrouwen die hun carrière starten te ondersteunen, om te profiteren van de ervaring van vrouwen met een zekere anciënniteit in onze sector en ja, ook van vrouwen die (bijna) met pensioen zijn. De doelstelling is om elkaar te helpen en via allerlei vormen van coaching een nieuwerwets netwerk te creëren dat de vaardigheden van vrouwen niet alleen zichtbaarder maakt, maar ook mee gewicht in de schaal kan leggen als het gaat om lobbyen voor de goede zaak.

Sinds de oprichting heeft BAM FAM dat ondertussen een vijftigtal actieve leden telt en door 150 vrouwen gevolgd wordt, al flink wat voorbereidend werk verricht. Om de energie, inspanningen en ideeën van de leden te kanaliseren werden drie werkgroepen opgericht: Content, Events en Learn. Die komen een keer per maand samen om de werkpunten te bepalen. Zo wordt er momenteel bijvoorbeeld gewerkt aan een mentoring systeem waarbij vrouwen met een senior profiel jongere collega’s en/of vakgenoten zullen coachen. Een ander aandachtspunt is de versterking van de pool met vrouwelijke sprekers en trainers voor de vele activiteiten, vormingen en congressen die in de sector georganiseerd worden. Hun aantal durft momenteel nog al eens te wensen overlaten, een pijnpunt dat vaak te wijten is aan onwetendheid. De hub wil binnen BAM ook een specifiek opleidingsprogramma voor vrouwen opstellen, onder andere ook om bepaalde soft skills te versterken.

Daarnaast werd er een Facebook-pagina aangemaakt, met cijfers, quotes, artikels en zowel interessante als inspirerende of bemoedigende informatie over de problematiek van gender equality. Ook is een aantal podcasts met straffe madammen uit de sector in de maak. Wie zin heeft of zich geroepen voelt om actief een steentje bij te dragen tot het welslagen van deze hub, stuurt een mailtje naar de voorzitster. En ja, ook mannen zijn welkom. Gendergelijkheid is immers geen doel op zich; het is een absolute voorwaarde om te komen tot een betere wereld, met minder armoede en zonder ongelijkheid, ter bevordering van duurzame ontwikkeling en een goed beleid. Zeg maar dat Koffi Annan het gezegd heeft. En weet je wat we bijzonder bemoedigend vinden? Dat een mannenmerk als Gillette het voorbeeld van het voor vrouwen even emblematische brand Always durft te volgen om korte metten te maken met een aantal clichés die al sinds het ontstaan der tijden aan het zogenheten ‘sterke geslacht’ kleven. Chapeau, jongens.



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY






INTERVIEW

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie):

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie): "Als het hart de richting aangeeft, volgt het hoofd vanzelf"



DOSSIER  



Merit Awards 2019: de laureaten en finalisten  


Dit jaar reikte de jury van de Merit Awards, voorgezeten door Mieke Debeerts (chief customer experience & marketing communications officer, Belfius), aan de zijde van de redactie van de Merit...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Weg met stereotiepe reclame  


De laatste jaren ontstaan nieuwe reclamedynamieken als weerspiegeling van de samenleving. Die werden meer bepaald in gang gezet door groepen als Unilever of P&G en dragen bij om de verschillende...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Luxury: What's in a name?  


Hoe evolueert het aankoopgedrag van consumenten voor luxeproducten? Dat is de vraag die de Luxury Survey studie van Roularta zich stelde. De studie die voor het eerst in 2015 werd gevoerd, kreeg...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier