Fr

BRANDS

Gillette: waarom zoveel haat?

Dinsdag 15 Januari 2019

Gillette: waarom zoveel haat?

Had Marc Pritchard, chief brand officer van P&G, zo een lawine aan ‘giftige’ commentaren verwacht na de nieuwe Amerikaanse campagne voor Gillette dat nochtans een voorstander is van inclusie? Meer dan 300.000 ‘dislikes’ kreeg de spot die op YouTube werd verspreid (en vijf keer minder likes). Verder waren er oproepen om het merk te boycotten op Twitter en vernietigende columns (meestal van conservatieve bekendheden) in de pers. Aan de andere kant van het spectrum waren er ook veel positieve artikels. Dertig jaar na ‘The Best A Man Can Get’, de emblematische campagne van BBDO, laat de vernieuwde versie ‘The Best Men Can Be’ die na 48 uur al meer dan 3,5 miljoen views telt op YouTube niemand onberoerd.
 
De spot speelt in op de #Metoo beweging en werd gerealiseerd door Kim Gehrig (die onder meer instond voor de recentste campagnes van Libresse). In de film van Grey New York wordt eraan herinnerd dat bij ongepast en agressief gedrag jegens vrouwen en, meer algemeen, de zwakkeren mannen altijd komen aandraven met hetzelfde excuus: ‘Boys will be boys’. Gillette wil een nieuwe vorm van mannelijkheid promoten onder jongeren, om ze zo te laten uitgroeien tot de mannen van morgen.
 
Dit is wat Gillette uitvoerig uitlegt als voorwoord bij de mini-website waar de adverteerder ook de rol van merken in vraag stelt: “Het wordt tijd dat we erkennen dat merken zoals de onze cultuur beïnvloeden. Als een bedrijf dat mannen aanmoedigt om hun best te doen, hebben we de verantwoordelijkheid om positieve, toegankelijke, inclusieve en gezonde versies te promoten van wat het betekent om een man te zijn.”
 
Gillette, dat vaak wordt beschuldigd van seksisme, slaat ook een mea culpa: “Bij het maken van deze campagne hebben we de afgelopen paar maanden onze vroegere en toekomstige communicatie onder de loep genomen en nagedacht over welke soorten mannen en gedragingen we willen promoten. We nodigen alle mannen die deze reis met ons maken uit om te proberen beter te worden, elkaar te verbeteren en elkaar te helpen.”
 
We geven nog mee dat Gillette net zoals andere merken voor hem ook deden, zijn nieuwe waarden verankert in een belofte van steun voor goede doelen. Gillette streeft ernaar om de komende drie jaar 1 miljoen dollar per jaar te schenken aan liefdadigheidsorganisaties die mannen van alle leeftijden inspireren, opleiden en helpen om rolmodellen te worden voor toekomstige generaties. De eerste organisatie die het steunt, is The Boys & Girls Clubs of America.

Archief / BRANDS