Fr

BRANDS

Bruno Pfalzgraf (Famous Clothes): "Cameleon staat vandaag voor 1,5 miljoen verkochte stuks per jaar"

Vrijdag 11 Januari 2019

Bruno Pfalzgraf (Famous Clothes):

Famous Clothes, dat beter bekend is onder de naam Cameleon, heeft zich gedurende drie decennia gespecialiseerd in de verkoop van eindereeksen van grote modemerken. Na een verbluffend succes, gevolgd door een crisis en gelukkig ook een goed herstel, doet het merk het nu weer goed. Dat is onder andere te danken aan de inspanningen van de Fransman Bruno Pfalzgraf, sinds twee jaar CEO van het concept, die kan bogen op een brede ervaring in de textielindustrie.

Kun je ons eerst even herinneren aan het ontstaan en de basisprincipes van Cameleon?
Cameleon werd dertig jaar geleden gecreëerd door Jean-Cédric Van Der Belen, toen nog student. Hij bedacht een nieuw concept dat nog niet bestond, door onverkochte stocks van grote modemerken aan te kopen en van de hand te doen met grote korting. Eerst in zijn kot, dan in pop-up ruimtes en sinds tien jaar via twee winkels, een in Genval en een in Woluwe, waar het merk het warenhuis van de 21ste eeuw wilde creëren. Om te beginnen vanwege het concept: het is een plek buiten de stad waar bezoekers speciaal naartoe komen, om een fijn moment door te brengen en met het hele gezin goede zaken te doen. Dus er is kinderopvang, een restaurant, ... toegankelijk voor 'leden', dat wil zeggen de potentiële klanten die zich aanmelden voor hun eerste bezoek en aldus toetreden tot de gemeenschap van klanten.

De winkel van Woluwe is ook het eerste ecologisch gebouwde winkelgebouw in Europa, dankzij de gerecycleerde materialen, natuurlijke ventilatie, regenwaterherwinning en niet te vergeten de stadsmoestuin van 900m², met grasvelden en zelfs bijenkorven op het dak.

Ondanks al deze troeven hebben jullie er een moeilijke periode opzitten.
Inderdaad. Cameleon had grote investeringen gedaan in digital en in e-commerce, zonder deze vakgebieden echt te beheersen. Dat leidde tot een procedure onder gerechtelijke bescherming, een fase waar we vandaag uit zijn gekomen, dankzij de zeer sterke relatie die we onderhouden met onze leveranciers en onze teams. We concentreerden ons opnieuw op onze core business en het rechtstreekse contact met onze community, de live-ervaring in onze winkels. Dus we hebben een deel van het bedrijf verkocht, meer bepaald alles met betrekking tot e-commerce, dat vandaag in handen is van Ventes Exclusives, en ons business model geëvalueerd. Zo gingen we opnieuw op zoek naar een bepaalde klantenkring die we kwijtgespeeld waren.

Laten we het over jullie klanten hebben. Wie zijn Cameleon-klanten vandaag?
We zien veel millennials en veel gezinnen. Ik denk dat dit wordt verklaard door de eenvoudige ervaring en het evenementieel gehalte van de beleving in onze winkel. Natuurlijk speelt ook het brede scala aan merken (die een beetje eigentijdser zijn dan in het verleden) een rol, net zoals uiteraard de interessante prijzen.
Tegelijkertijd hebben we het bestaande klantenbestand kunnen behouden; dat is aanzienlijk op de doelgroep van de mannen. Vandaag staat Cameleon voor 1,5 miljoen verkochte stuks per jaar, ongeveer 150 merken uit het midden- en upscale segment inzake textiel voor mannen, vrouwen en kinderen, schoenen, decoratie en kleine meubels. We hebben 120.000 actieve klanten die minstens één transactie per seizoen doen.
 
Alvorens de winkel te betreden, moeten potentiële klanten 'lid' worden. Hoe communiceer je met hen?
Mettertijd is onze aanpak digitaler geworden. We hebben veel gegevens over onze leden, maar ze werden slecht gebruikt; we hebben hier hard aan gewerkt en de toekenning van onze marketingbudgetten herbekeken. Zo hebben we bijvoorbeeld het budget voor de catalogus sterk verminderd; voortaan is die publicatie voorbehouden aan belangrijke gelegenheden (zoals Kerstmis bijvoorbeeld).

Dankzij de digitale en effectieve exploitatie van onze gegevens kunnen we op kortere termijn werken, met creatievere en meer gerichte communicatie, om onze leden te fideliseren, hun bezoekfrequentie en hun gemiddelde aankopen te verhogen, ook om onze waarden te communiceren. In deze benadering is de gerichte segmentatie volgens gegeven parameters erg belangrijk en het laat ons vele mogelijkheden. Maar we hebben nog werk voor de boeg, wat dat betreft.
 
Wat bedoel je? Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor een merk als Cameleon vandaag?
Momenteel is onze nieuwe site bijna een jaar online. De traffic is enorm toegenomen en we zijn begonnen met een 'member gets member'-systeem. Daarnaast zijn we mediapartnerschappen aangegaan, met name met RTL, om samen wedstrijden te organiseren, en we werken samen met Waze voor de distributie van geolokaliseerde advertenties. Kortom, we hebben veel initiatieven genomen, maar er is nog steeds vooruitgang mogelijk om een naadloze gebruikerservaring te verwezenlijken. We moeten bijvoorbeeld ons Nederlandstalige karakter versterken, omdat 25% van de klanten Vlaams is. We zullen dus meer Vlamingen aannemen. Verder overwegen we de opening van een derde winkel waarvan de exacte locatie nog niet bepaald is: we moeten de plek zorgvuldig kiezen, zodat de winkel op zich de verplaatsing waard is.

Archief / BRANDS