Fr

CREATIONS

Grafiek en zeefdrukken, de B-side van Johan Van Oeckel

Vrijdag 11 Januari 2019

Grafiek en zeefdrukken, de B-side van Johan Van Oeckel

In deze rubriek zetten we vakmensen uit de sector in de schijnwerpers die naast hun hoofdberoep een (andere) creatieve activiteit beoefenen. Deze keer is het de beurt aan AD Johan Van Oeckel en zijn passie voor zeefdruk en geometrische abstractie.

Wat is jouw B-side?
Ik maak grafiek: voornamelijk zeefdrukken en schilderijen op papier. Momenteel ben ik ook bezig met een driedimensionaal werk. Het werk leunt aan bij geometrische of ‘koude’ abstractie en gaat meestal puur over compositie, vorm, kleur, drager.
 
Hoe ben je op dat idee gekomen?
Ik ben twee jaar geleden beginnen zeefdrukken maar ik ben er pas echt ingevlogen toen ik vorig jaar vijf maanden als freelancer bij N=5 in Amsterdam werkte. Al mijn vrije dagen bracht ik door bij AGA LAB, een grafisch atelier in de buurt. Beeldende kunst is nooit ver weg geweest. In Sint-Lukas wou ik naast grafische en reclamevormgeving absoluut ook experimenteel atelier volgen (men heeft daarvoor zelfs de statuten moeten wijzigen, haha). Ik heb uiteindelijk voor reclame gekozen omdat ik te onzeker was over wat ik precies wou vertellen in mijn vrij werk. Nu werkt die abstractie zeer bevrijdend en het is echt iets wat ik verder wil onderzoeken. Er zijn vandaag maar een handvol Belgische kunstenaars die zich daar mee bezig houden. En er zijn al genoeg kunstenaars die geëngageerde kunst maken. 
 
Welke moeilijkheden heb je ondervonden?
De enige moeilijkheid die ik nu zie, ligt in de toekomst. Er zal een moment komen dat ik er veel meer tijd in ga moeten steken om verder te groeien. Maar dat zien we dan wel. Daarnaast heb ik wel dringend een atelier nodig, alle tips welkom!
 
In welk opzicht helpt je beroep je bij je B-side?
Naast de meer praktische zaken zoals het ontwerpen van de website, het fotograferen van de werken helpt 20 jaar ervaring in een voornamelijk visuele sector me, al dan niet bewust, bij de beoordeling van mijn grafisch werk. Zitten alle verhoudingen goed: kleur, vorm, ritme, positieve en negatieve ruimte…?  Als alles goed zit, zou het werk overeind moeten blijven. Dat is, gezien het minimalistische karakter, vaak aartsmoeilijk. In onze sector zijn we al blij dat een reclamecampagne na een paar jaar nog niet gedateerd is, maar ik hoop dat mijn vrij werk toch net iets langer mag meegaan.
 
In welk opzicht helpt je B-side je bij je werk?
Je hebt sowieso een B-side nodig in de reclamewereld, denk ik. Vroeger was dat muziek, maar dat is fel verminderd sinds mijn zoon zijn bachelor compositie aan het Lemmens begonnen is. Beseffen dat je na vijf jaar muziekschool/orgel, tien jaar gitaar en een zestal bands eigenlijk niks van muziek kent, is heel confronterend. Nu is het dus beeldend werk. Ik ben blij dat ik daar als freelancer wat tijd voor kan vrijmaken. Creatieven moeten elke dag weer nieuwe ideeën produceren. Jezelf voeden is daarom heel belangrijk. Ik zou alle CD’s aanraden om hun creatieven naar tentoonstellingen te sturen als er eens wat minder werk op de plank ligt. Veel rijker dan een halve dag op sociale media te zitten scrollen.
 
Waar is je werk ergens te vinden?
Voorlopig nog enkel op johanvanoeckel.com en Instagram maar ik hoop snel ergens te kunnen tentoonstellen. Er loopt nu, een beetje voor de buurt, een kleine preview van mijn werk in een lokale bar in het Leuvense, Bar Stan.
 
Waaraan ontbreekt het je om je project te boosten?
Tijd.
 
Aan wie wil je de fakkel voor de volgende B-side doorgeven?
Aan Alex Gabriels die met veel goeie smaak en passie bezig is met keramiek. Ik denk wel dat haar B-side intussen haar A-side geworden is.

Archief / CREATIONS