Fr

INTELLIGENCE

Streamingdiensten hebben geen negatieve impact op bioscoopbezoek

Donderdag 20 December 2018

Amerikaans onderzoek door EY QUEST op verzoek van de National Association of Theater Owners wijst uit dat de mensen die het vaakst naar de bioscoop gaan ook de grootste consumenten van streaming content zijn. Ook het omgekeerde is waar: mensen die niet vaak naar de bioscoop gaan, kijken ook niet veel streaming content. Volgens het onderzoek dat in november werd gevoerd, was 80% van de respondenten minstens een keer naar de bioscoop geweest in het afgelopen jaar. Wie negen of meer keer ging, streamde gemiddeld minstens 11 uur per week; mensen die slechts een of twee films op het witte doek zagen, streamden gemiddeld 7 uur per week. Diegenen die geen enkele keer naar de bioscoop geweest waren, streamde bijna 50% geen enkele content.

Nog volgens de studie zou de impact van streaming diensten het sterkst zijn op de kabel en broadcast televisie, vooral bij de jongeren. Soortgelijk onderzoek van Brightfish (onder andere ‘Humans of Today’ in samenwerking met GfK op een steekproef van 4354 respondenten) levert vergelijkbare resultaten. Aldus vinden we de ‘heavy users’ van de bioscoop, gestreamde films en series (betalend en niet betalend) vooral in de categorie van GenZ (15-18 jaar) en de millennials (18-25 jaar). Respectievelijk 28 en 31% gaan minstens een keer per maand naar de bioscoop. Het witte doek is trouwens met stip de favoriete activiteit van de millennials (50%, versus 40% bij GenZ), gevolgd door het streamen van films en series (niet betalend): goed voor grosso modo 40% bij de jongeren. TV moet genoegen nemen met ongeveer 30%; een groot verschil ten opzichte van de Belgische bevolking in haar geheel, waar het televisieverbruik veel hoger ligt dankzij de 45-plussers.

Nog even preciseren dat bij de respondenten van Brightfish voor films/series thuis bekijken de voornaamste categorie van drivers “convenience” betreft, terwijl voor cinema de grootste categorie onder ‘gratification valt.

Meer info hier.

Archief / INTELLIGENCE