Fr

MEDIA

Michel Dupont: "Er komt wellicht een dag dat adverteerders gaan smeken om op TF1 te mogen."

Maandag 17 December 2018

Michel Dupont:

Een dik jaar geleden startte Transfer met de commercialisering van de Belgische reclameblokken op de Franse commerciële zender TF1. Twee weken geleden kondigde de regie een herschikking van haar business units aan. En ze koestert grootse plannen voor de versterking van haar portefeuille. Reden genoeg voor een gesprek met Michel Dupont, sinds negen maanden General Manager van ’s lands grootste thematische regie.

Kun je eerst iets vertellen over jullie herstructurering?
Door de uitbreiding van onze activiteiten en de verhuizing naar onze nieuwe kantoren (op het Antwerpse Zuid, nvdr) drong die zich om te beginnen ruimtelijk op. Er was ook letterlijk te veel afstand tussen planning en sales, bovendien hebben we veel zenders, zowel concurrerende als complementaire zenders, dus zijn we aan een denkoefening begonnen. De business wordt hybride: we hebben nu dus twee business units onder leiding van twee ervaren sales, in de personen van Stefan Hougaerts, die al vijf jaar voor Transfer werkt, en Frederick Maes, die tot voor kort Key Account Manager bij RMB was. Zij zullen rapporteren aan Sales Director Laetitia De Dycker. Hun teams houden zich zowel bezig met planning als met sales, om aldus een nauwere samenwerking mogelijk te maken. Daarnaast hebben we ook een aparte afdeling opgericht om de planning van de Belgische blokken op TF1 te optimaliseren, omdat die technisch anders in elkaar zit dan die van de themazenders. Die cel staat onder leiding van Olivier Vandermeule (die wel ook Research Director blijft). Gauthier Piret blijft Sales Strategic.

Jullie portefeuille omvat vandaag 38 zenders als ik het goed heb. Hoe is die mettertijd geëvolueerd?
Met al onze zenders samen bieden we een competitief aanbod op de VVA 18-54, maar ook op alle andere doelgroepen. Onze commercial share bedraagt 8,5% van de GRP’s op de markt, waarbij het gros van de GRP’s geleverd wordt door een klein aantal zenders. In het verleden hadden we enkele stations die in feite te klein waren, dus die zijn er nu uit. Tegelijk komt er aan Franstalige kant een nieuwe belangrijke zender bij, 13ième rue, waardoor we in beide landsgedeelten precies dezelfde doelgroepen kunnen aanbieden.

Jullie hebben naar eigen zeggen hard gewerkt aan de automatisering van de processen inzake planning en reporting om de workload voor jullie teams te verlichten en aldus mankracht vrij te maken voor TF1. Hoe gaat het in feite met diens Belgische blokken?
In theorie zijn er 50 blokken per dag beschikbaar, waarvan er 40 praktisch verkoopbaar zijn. De eerste zes maanden stelden we de blokken open voor Belgische adverteerders naargelang ze verkocht waren, maar daar kwam vanuit de markt serieus veel kritiek op en er was soms een probleem met de kwaliteit. Op 16 juli hebben we onze manier van plannen aangepast. In plaats van tien of vijftien blokken open te stellen voor Belgische reclame, zetten we ze allemaal open voor Belgische spots. Je krijgt dus een bepaald aantal Belgische spots en de rest van het blok wordt random opgevuld met Franse spots. Zo lossen we meteen ook het probleem van de overflow op.

Heeft die ingreep resultaat?
We merken daar inderdaad effect van en zien de storm van protest tegen de Franse ‘vijand’ toch stilaan luwen, zowel bij de bureaus als bij de adverteerders. Met TF1 claimen we 20% van het budget en 15% van de kijkers VVA 18-54. Dat zou de ‘fair share’ van TF1 zijn op de Belgische markt. Vandaag zitten we op 4 à 5% en we moeten naar 8%. Er is dus nog een lange weg te gaan, maar op termijn moet onze fair share haalbaar zijn.

Hoe kijk je terug op je eerste negen maanden aan het hoofd van Transfer?
Misschien een algemene trend in advertising om te beginnen. Ik stel vast dat 70% van alle budgetten in pitch waren het afgelopen jaar. Verder merk je dat de reclameblokken steeds voller geraken, onder andere doordat RMB minder reclame mag tonen. Er komt wellicht een dag dat adverteerders gaan smeken om op TF1 te mogen. Er groeit een grotere behoefte aan capaciteit en beschikbare GRP’s, op een kwalitatieve manier. Verder wil ik erop wijzen dat er veel geïnvesteerd in content op TF1: de betrokkenheid bij de Belgische kijkers is dan ook groot.

Mediaminister Gatz verwacht veel van gerichte televisiereclame. Hoe staat Transfer tegenover addressable?
We experimenteren en voeren gesprekken. Omdat het aanvullende inkomsten oplevert en het de mogelijkheid biedt het ongebruikte deel van ons inventaris te benutten. Het is echter vooral interessant omdat het een interessante meettool is om de granulariteit van de CIM-cijfers te counteren aan de hand van de gegevens uit de settopboxes.

En wat staat er je in 2019 te wachten?
Wel, TSF wordt almaar belangrijker. De televisiemarkt erodeert, maar dan zeer traag. Non spot is makkelijker te verkopen in een sterke markt. Daar moeten we rekening mee houden. Tegen eind juni zal ons portfolio op punt staan en er komen diverse nieuwe initiatieven op bestaande klanten. Het team bestaat uit een goede mix van jeugdig enthousiasme en ervaring, met een gevarieerde portefeuille. Volgend jaar hebben we een nieuwe aandeelhouder, nu Fox verkocht is aan Disney. En als geëngageerde speler binnen de sector willen we mee nadenken over de beste manier om de markt vandaag én morgen te voorzien van de best mogelijke geijkte cijfers en bereikresultaten van televisie.

Archief / MEDIA