Fr
Close

TRAINING&BOOKS

Yann Balbaert (Air): "Ingenieurs en AI zullen de industrie doen evolueren, maar ook de creatieve bureaus hebben een rol te spelen"

Zaterdag 15 December 2018

Yann Balbaert (Air):

Yann Balbaert, Head of Digital bij Air, nam van 5 tot 8 november deel aan de Web Summit in Lissabon, waar hij op zoek ging naar de technologische mogelijkheden die de ontwikkelingen in de marketingplannen van zijn klanten zouden kunnen dienen. Zo woonde hij met bijzondere aandacht het speciale programma rond Autotech & Talk Robot bij dat doorging in paviljoen 3 van de enorme Altice Arena.
 
Op weg naar car sharing
Ik kreeg de kans om meerdere conferenties rond de toekomst van de auto en de bijhorende technologische challenges bij te wonen. Het onderwerp interesseert me enorm, want ik heb altijd klanten in de autosector beheerd: eerst  VW, Audi, Skoda en Myway, daarna Peugeot, Toyota, en nu BMW bij Air. Enkele jaren geleden draaiden de eerste debatten rond de problematiek van de nieuwe mobiliteit: de ontwikkeling van car sharing en het begrip ‘ownership’ dat millennials gemakkelijker laten vallen.

Er bestaan verschillende initiatieven, er ontluiken nieuwe start-ups, maar bijna enkel in een stedelijke omgeving. Ze danken hun succes aan zeer gebruiksvriendelijke mobiele apps. Uber heeft de weg gewezen. Toch blijven de voorgestelde oplossingen nog steeds marginaal als je kijkt naar de noden inzake mobiliteit. André Haddad, de CEO van Turo, ziet daar zelfs een kans voor de autosector om bijkomende inkomsten te verwerven: als de kosten voor een voertuig gedeeld worden, kunnen de eigenaars een groter model of extra opties voor nog meer – gedeeld – rijplezier overwegen.

Los van de pilootprojecten en de mediabuzz om te weten wie van Google of Tesla de race naar de zelfrijdende auto zal winnen, zijn er nog veel juridische, technologische uitdagingen en datakwesties te regelen, alvorens ze echt overal en voor iedereen ingeburgerd geraken. Maar alle merken hebben hun eigen roadmap voor de evolutie naar zelfrijdende auto’s. Het zal gewoon wat langer duren dan gedacht.
 
Wat doet de automobilist die niet meer rijdt?
De onderwerpen die het meest mijn aandacht hebben getrokken, betreffen de technologieën aan boord om het leven van de automobilist te veraangenamen in zijn auto. Op het Salon van Parijs lag de nadruk bij alle merken op hun technologische doorbraken om de onledige chauffeurs te vermaken. BMW nam een mooie voorsprong met zijn nieuwe Intelligent Personal Assistant die de meeste functies biedt; artificial intelligence is aan boord. Ze analyseert alle routines en gewoontes van de bestuurders in maar ook buiten de auto.
 
De grote vraag is of Alexa, Google Assistant, Siri en co alleen aan boord moeten zijn of samen met de eigen systemen ontwikkeld door de merken. Dan gaat het over wie de data en dus de waarde betreffende het gedrag van de chauffeur krijgt als hij zijn voice assistant gebruikt.
 
De evolutie naar steeds autonomere wagens is bezig. Ik beschouw het als een enorm potentieel voor de creatie van pertinente content, voor de passagiers en voor de chaffeurs. Die content zal niet gemaakt worden door de ingenieurs; voor onze lokale markt wordt dat de taak van Belgische bureaus of start-ups.

Augmented reality biedt trouwens veel mogelijkheden in de auto’s die niet noodzakelijk te maken hebben met de auto of het rijden zelf. Wie droomde er nooit van de nieuwsgierigheid van zijn kroost te stimuleren en alle mogelijke vragen die ze onderweg stellen te beantwoorden. Op hun vraag waren koeien gras eten, zou je dan kunnen antwoorden: “Dat weet ik niet, vraag het aan Mona, onze voice assistant”…
 

Archief / TRAINING&BOOKS