Fr
Close

BEST OF RESEARCH

Epica Awards: onze favorieten in OOH

Woensdag 5 December 2018

Epica Awards: onze favorieten in OOH

Ook dit jaar zetelde onze hoofdredacteur Damien Lemaire in de jury van de Epica Awards. Hij verloor er zijn hart (onder andere) aan drie OOH-acties.
 
De eerste heeft haar naam niet gestolen. ‘London Takeover’ is het werk van Forsman & Bodenfors voor Oatly, een Zweeds drankje op basis van haver dat de Londenaars, en meer bepaald hun barista’s ervan wilde overtuigen dat de havermelk van het merk perfect past bij koffie. Om dat doel te bereiken overspoelde Forsman & Bodenfors de Britse hoofdstad met een OOH-campagne die niet alleen op elke straathoek aanwezig was, maar ook uitblonk door haar uitmuntende copy. Zoals op deze 2m²: “We spent a insane amount of money on this fancy backlit high street poster. Hope a barista sees it.”
 
De tweede favoriet van Dam is te danken aan 180heartbeats + Jung von Matt Warsaw voor de ijsjes van Ben&Jerry (Unilever) die veel te danken hebben aan hun kleurige verpakking. ‘The Unbreakable Rainbow’ is een activering in de Poolse hoofdstad, waar meerdere verenigingen hopeloos proberen de LGBT-community in te burgeren. Polen zijn enorm conservatief op dat vlak en durven wel eens gewelddadig worden als hun beruchte preutsheid bedreigd wordt. Wie het niet gelooft: in 2012 werden de zeven regenbogen die op het Zbawiciela-plein in Warschau symbool staan voor de verbondenheid tussen de community in kwestie in brand gestoken. Ze waren het werk van de kunstenaar Julita Wójcik. Dat bracht 180heartbeats + Jung von Matt net voor de recentste Equality Parade op het idee een onverwoestbare en onbrandbare regenboog te bouwen, bestaande uit… water en hologrammen tussen de resten van het eerdere beeld.
 
De derde en laatste favoriet is van Heimat Berlin en kadert in een sensibiliseringscampagne voor de gevaren van smartphone-gebruik aan het stuur voor Opel. De campagne omvat affiches van een tiental meter waarop zwakke weggebruikers vervormd werden over meerdere meters. Headline: ‘1 seconde on your phone are 7 meters on the street’… Baseline: ‘Don't text and drive’.

Archief / BEST OF RESEARCH