Fr

BRANDS

Van 'Hello Boys' naar 'Hello me!', door Fred Bouchar (MM)

Dinsdag 4 December 2018

Van 'Hello Boys' naar 'Hello me!', door Fred Bouchar (MM)

Je herinnert je vast wel de iconische affiche van TBWA waarmee het grote publiek zowel de Wonderbra als de duizelingwekkende rondingen van Eva Herzigova kon ontdekken, vergezeld van het suggestieve zinnetje ‘Hello Boys’ dat menig automobilist verstrooide.

Dat is ondertussen al 24 jaar geleden. De tijd vliegt en gewoonten veranderen. Vandaag zou de combinatie van zo’n punchline en het schaars geklede lijf van een charmante jongedame het licht nooit kunnen zien.

Voor wie ons niet gelooft: onlangs pakte Wonderbra in verschillende Britse steden uit met een geherinterpreteerde versie van deze campagne die door de Britten beschouwd wordt als een van de beste aller tijden. Op de nieuwe affiche is de blonde Eva vervangen door de bruinharige Kamila. Die is even fotogeniek als haar voorgangster, maar de bijhorende copy is anders: ‘Hello Boys’ is vervangen door ‘Hello me!’, een uitspraak die beduidend beter aansluit bij de tijdsgeest.

Het lijdt geen twijfel dat de #MeToo beweging daar voor iets tussen zit. Net zoals zoveel merken trekt Wonderbra de kaart van vrouwelijk empowerment om zich te ontdoen van de stereotypes rond het vrouwbeeld. In dit geval zou je zelfs kunnen spreken van auto-empowerment.

Gedaan met de sexy vrouw die probeert te voldoen aan de blik van de man (zoals erg mooi geïllustreerd werd door de Franse adaptatie van de slogan door Beigbeder ‘Kijk in mijn ogen… in mijn ogen zei ik’). Voortaan wil de Wonderbra-vrouw zich sexy voelen voor zichzelf, zoals, waar en wanneer zij dat wil.

Vandaar dus ‘Hello me!’, met een loodzwaar uitroepingsteken dat de CD van de oorspronkelijke advertentie wellicht geweigerd zou hebben, maar dat de paradigmaswitch duidelijk moet illustreren. Wie maalt er om de vorm, ’t is de inhoud die telt.

Dat geldt ook voor de content die je hopelijk met plezier zult lezen in dit vierde nummer van onze OOH Trends newsletter die we je graag aanbieden in samenwerking met JCDecaux.

Archief / BRANDS