Fr

INTELLIGENCE

Joachim von Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"

Zaterdag 8 December 2018

Joachim von Beust (Auxipress):

Auxipress dat gegroeid is uit het in 1919 opgerichte media monitoring bedrijf Auxiliaire de la Presse viert volgend jaar zijn honderdste verjaardag. Een goed moment om na te gaan in welke mate het bedrijf zich heeft aangepast aan de veranderende noden van zijn klanten en de evolutie van het vak. Chief Strategy & Innovation Officer Didier Chevalier en Joachim von Beust, sinds 1978 de CEO van het bedrijf, vertellen over de transformatie.

Wat zijn voor jullie de sleutelmomenten in het honderdjarige bestaan van Auxipress?
Didier Chevalier:
De eerste grote verandering na de overname van Auxiliaire de la Presse (in 1978, nvdr), was de lancering van een ochtenddienst in 1993. Sindsdien stuurde Auxipress heel vroeg zeer gerichte informatie door naar zijn klanten. Die reactiviteit zit nu nog altijd in het dna van Auxipress. We waren altijd vooruitstrevend en in 2003 begonnen we de informatie die online verscheen te analyseren. In 2007 lanceerden we ons online platform waardoor we informatie die van grote kanalen kwam binnen de vijftien tot dertig minuten konden leveren aan de klant.
 
De veeleisendheid van de klant om selectieve informatie snel te ontvangen is er altijd al geweest, maar is nu nog groter. Informatie moet snel ontdekt en geleverd worden aan de klant. Dat is wel een hele uitdaging met de informatie-obesitas nu. Het grootste kantelpunt in onze manier van werken vind ik de lancering van de eerste iPhone in 2007 en het daaropvolgende succes van de sociale media. Dat heeft de wereld van merken radicaal veranderd. Bedrijven en organisaties staan sindsdien veel dichter bij hun merk. Merken dicteren nu het tempo van een bedrijf en moeten zich staande houden in een complex ecosysteem met de media en het publiek dat vooral via sociale media over merken communiceert.
 
Eigenlijk weten we tegenwoordig niet meer wie wie beïnvloedt. Er is een overload aan informatie, het gebeurt allemaal in sneltempo en er is recent ook nog de kwalijke trend van fake news die de context waarin merken opereren bemoeilijkt. De reputatie van een merk wordt nu gemaakt of gekraakt in een uur tijd. Dat is waarom we een rol te spelen hebben en ons de laatste jaren positioneren rond brand intelligence.

Auxipress is gaandeweg getransformeerd van een media monitoring bedrijf naar een brand intelligence specialist.
Didier Chevalier:
Het huidige geïntegreerde aanbod van Auxipress bestaat uit het verzamelen en verspreiden van informatie (monitoring) en content en data-analyse (Media & Brands Analysis) om merken een 360°-graden beeld, benchmarks, trends en zelfs voorspellingen te bieden. Auxipress heeft in de loop der jaren de knowhow ontwikkeld om juiste informatie te detecteren, een grote hoeveelheid gegevens te verwerken en er aanbevelingen en voorspellingen uit te distilleren. De innovaties zitten voornamelijk in de verwerking van zeer grote volumes van data en bronnen om aldus benchmarks uit te voeren, de influencer marketing van klanten te versterken door de onderwerpen die voor hen belangrijk zijn te detecteren en analyseren, adverteerders te begeleiden in hun communicatie- en media-agenda. Daarnaast zijn er ook nog onze digitale oplossingen Uniq en Auxi Alert en blijven we persoverzichten in de ochtend uitsturen. 

Joachim von Beust: We bieden vandaag niet alleen maar clipping en persoverzichten aan klanten. Vandaag zijn we strategische partners van merken in hun positionering en herpositionering. Terwijl we met de persoverzichten een soort spiegel van het merk waren, meer bepaald over wat de media vertelden over je merk, helpen we merken nu ook om te anticiperen. Dat impliceert andere profielen in ons personeelsbestand, een andere woordenschat en andere gesprekspartners bij de adverteerders. We richten ons alsmaar meer naar de marketingafdeling, niet alleen meer naar de communicatieafdeling. We bieden nu in feite strategische informatie, terwijl het vroeger toch vooral tactisch was.

Hoe zal een merk Auxipress in de toekomst gebruiken?
Joachim von Beust:
We zullen merken nog meer begeleiden. Dat doen we trouwens nu al met analyses die aantonen hoe goed ze zich positioneren op een bepaald domein en dit ten opzichte van de concurrenten. We kunnen aan de hand van big en smart data bewijzen wat de lezer wil horen van een merk. De combinatie van onze intelligence, meer bepaald consumenteninzichten, media-inzichten en research kan bepalen hoe een merk zich moet positioneren en hoe te anticiperen. Dat zal nog evolueren, temeer omdat de sociale media zich nog verder zullen ontwikkelen.

Didier Chevalier: We analyseren voortdurend de interessesferen op de sociale media om zo merken aanbevelingen te doen voor hun communicatie. We kunnen heel gericht zoeken op de domeinen van een merk en dit volgens leeftijd, geslacht en zelfs geolokaliatie. We gaan niet de communicatie van merken opstellen, maar we bevelen adverteerders wel aan wat de sleutelonderwerpen zijn waarop ze zich moeten richten, welke ‘verbatim’ te gebruiken, wanneer ze moeten communiceren, enz. Een voorbeeld is het werk dat we onlangs deden voor een politieke partij naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen. Daar namen we het partijprogramma en dat spiegelden we aan de communicatie-agenda en de interessesferen op sociale media. Zo konden we meteen zien of het juiste verbatim werd gebruikt en aantonen dat sommige onderwerpen aan belang wonnen op de sociale media. De partij besteedde daar nog weinig aandacht aan en heeft aan de hand van onze analyses zijn programma aangepast.

Willen jullie je in de toekomst als een consultant positioneren?
Joachim von Beust:
Dat is niet het juiste woord, maar de facto zijn we dat al. We zullen zeker een partner zijn die merken helpt om beslissingen te nemen.

Didier Chevalier: We treden alleszins meer naar buiten om onze expertise over specifieke onderwerpen te delen met de markt, of dat nu via presentaties, studies en whitepapers is. Zo was er recent nog onze presentatie over ‘politieke (in)correctheid in de media’ op de Belgian Communication Summit 2018 en onze whitepaper over fake nieuws en digitale desinformatie.

In welke mate hebben data schandalen zoals dat van Cambridge Analytica jullie manier van werken veranderd?
Didier Chevalier:
Cambridge Analytica heeft de manier van werken van de analisten van Auxipress niet radicaal veranderd, omdat we ons nooit hebben gewaagd aan de exploitatie van persoonlijke gegevens van internetgebruikers of burgers. Onze analysemodellen hebben onder meer betrekking op de analyse van de interesses van doelgroepen en influencers op basis van de belangen van de merken van onze klanten, maar worden niet betrokken op individuen, wel om een families van influencers of profielen op de gezochte interesses te bepalen. Om te blijven werken met representatieve steekproefbases houden we het op groepen van 10.000 mensen, een drempel die het mogelijk maakt vaststellingen, trends en voorspellingen te isoleren, zonder dat de kans bestaat dat de conclusies uit de studie vervormd worden. Het Cambridge Analytica schandaal en de gevolgen hiervan voor de beschikbaarheid van data, in Europa nog versterkt door de GDPR, hebben de kracht van ons analysemodel in feite onderstreept.

Hoe gaan jullie om met innovatie binnen Auxipress? Is het overnemen van start-ups interessant voor jullie?
Didier Chevalier:
Soms zeg ik weleens dat we een jonge start-up zijn die 100 jaar oud is. Innovatie zit bij ons centraal in ons dna. Ik vind het enorm uitdagend om een bedrijf van 100 jaar te doen evolueren, ons aanbod uit te breiden, te begrijpen wat de uitdagingen en gevaren zijn. Je moet constant keuzes maken. Dat gezegd zijnde, we verkiezen eerder samenwerkingen met nieuwe spelers dan overnames. Dat laatste model is een beetje gedateerd. Innovatie is voor Auxipress luisteren naar de markt en potentiële partners ontmoeten om samen dingen te doen op het platform van Auxipress dat zo agile mogelijk moet zijn. Zo zijn we recent een samenwerking aangegaan met Piximate, een start-up die gespecialiseerd is in het herkennen van logo’s. Binnen tien jaar communiceren we misschien enkel met beelden. Het herkennen van gezichten, gevoelens in beelden,enz. is dus een trend die we goed in het oog houden.

Joachim von Beust: Er is ook onze structurele samenwerking met SoPRISM, specialist in social data mining. Momenteel zijn we ook met een bedrijf in gesprek dat gespecialiseerd is in influencer marketing. We moeten waakzaam blijven over de zaken die we kunnen toevoegen aan onze expertise. Op internationaal vlak zijn er veel integraties geweest bij gelijkaardige bedrijven. Dat heeft niet altijd goeie resultaten opgeleverd. Vaak bleek het nog chaotischer dan ervoor. Organische integratie is een betere filosofie.

Archief / INTELLIGENCE