SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

An Caers (Medialaan): "Technologie zal ons helpen onze verhalen via nog meer platformen te brengen"

Zaterdag 17 November 2018


An Caers (Medialaan):
Vorige maandag publiceerde Ipsos om de week van de digitale radio af te trappen de resultaten uit de nulmeting die het instituut organiseerde op verzoek van de Vlaamse overheid. Doelstelling: een benchmark creëren om de digital audioconsumptie, en meer bepaald DAB+, te stimuleren. Een mooie aanleiding voor een gesprek met An Caers, Directeur Radio bij Medialaan, die ons in avant-première de start van een nieuw ad served advertising aanbod vanaf januari aankondigde.

Volgens het Ipsos-onderzoek is 21% van het digitale luistervolume in Vlaanderen vandaag digitaal: 12% via het internet, 6% via digitaletv en 3% via DAB+. Wat vind je van deze cijfers?
Dit zijn de allereerste cijfers. We staan aan het begin van de promotie van digitale radio en meer bepaald DAB+: zowel wat de awareness als wat de adoptie betreft, zitten we echt nog in de opstartfase. 7% van de Vlamingen heeft toch al een DAB+-toestel in huis en 11% is van plan er binnenkort eentje aan te schaffen. Als we de autoradio’s meerekenen, staat de teller in België op ruim 540.000 en 30% van de nieuw verkochte wagens was dit jaar al standaard uitgerust met DAB+. Dat zijn bemoedigende cijfers en in de auto zal DAB+ snel het grootste alternatief voor de FM-band worden: eenmaal de mensen de voordelen ervaren, zullen ze snel gewonnen zijn.

De campagne legt vooral de nadruk op DAB+, maar het gros van de digitale radioconsumptie verloopt toch via het internet?
Dat klopt, maar beide luisterwijzen sluiten elkaar niet uit: het gaat om een en/en verhaal. Uiteraard is internetradio een belangrijk gegeven, meer bepaald door de doorbraak van mobile. Cijfers uit eigen onderzoek tonen aan dat jongeren hun smartphone die ze permanent op zak hebben voor 31% gebruiken om mobiel naar allerlei vormen van audio te luisteren. Dat is incrementeel volume, bovenop de klassieke radioconsumptie thuis of in de auto, waar DAB+ dan weer een belangrijke rol zal spelen. Als je kijkt naar de resultaten in Groot-Brittannië, waar het hele digitaliseringsproces tien jaar geleden begon, zie je dat daar 52% van de radioconsumptie digitaal verloopt, waarvan 73% via DAB+.

Wat betekent dat voor de zenders? En voor die van Medialaan?
Qmusic en Joe vullen elkaar aan. Ze richten zich tot andere leeftijdscategorieën en staan grosso modo voor een andere vorm van radioconsumptie. Joe richt zich tot de doelgroep van wat we de ‘frisse veertiger’ noemen en staat nog steeds meer voor een lean back model, waar de luisteraar passief radio consumeert. Q dat een jonger profiel heeft, hanteert dan weer een lean forward aanpak. Daar innoveren we dus meer met on demand mogelijkheden, met een actieve participatie van de luisteraars en bijvoorbeeld ook podcasts, waarbij de luisteraars zelf kiezen hoe ze hun audiocontent consumeren. Dat betekent weliswaar niet dat we helemaal geen streaming inzetten voor Joe, integendeel.

Over Q en Joe gesproken, die deden het bijzonder goed in de afgelopen CIM Ram-golven. Waaraan is dit aanhoudende succes te danken, denk je?
Zoals ik al aangaf, zijn beide merken complementair en zijn ze alle twee uitgegroeid tot volwaardige merken met positieve waarden waarin mensen zich herkennen, waarmee ze zich verbonden kunnen voelen en bieden ze de luisteraars ook de mogelijkheid die waarden te beleven. Dat werkt. Joe beantwoordt bovendien aan de behoefte van een doelgroep die tot voor kort op zijn honger bleef zitten.

Wellicht gaan jullie niet op jullie lauweren rusten. Welke uitdagingen wachten er de komende maanden?
Zeker niet. Radio is altijd een cyclisch gegeven. Er komen boeiende tijden aan, zowel voor het medium als voor Medialaan, waarbij innovatie doorslaggevend zal zijn, ook op technologisch vlak. Samenwerking is op dat vlak belangrijk, zowel binnen onze groep, met onze collega’s van Qmusic Nederland, als met de andere spelers op de markt, waar we de handen in elkaar moeten slaan om het hoofd te bieden aan de concurrentie van andere media en de internationale spelers. Dan denk ik aan initiatieven zoals de ontwikkeling van de Radioplayer: die bestaat al in Franstalig België, aan Vlaamse zijde wordt eraan gewerkt. We moeten ook inzetten op research. Daarom houden we ook de ‘share of ear’ van radio vs andere vormen van audio in de gaten.

Tot slot nog even iets over de advertentiemarkt en het marktaandeel van de radio. Hoe gaat het daarmee?
Die doen het uitzonderlijk goed in België. Radio heeft het het vertrouwen van de adverteerders: het is een groot massamedium dat werkt, er is geen enkele reden om dat in vraag te stellen. Audio zal nog groeien, zeker ook met de doorbraak van de smart speakers, want die worden in de eerste plaats door mensen gebruikt om naar de radio te luisteren. Audio is dan ook een perfecte manier om verhalen te vertellen, via alle beschikbare kanalen en platformen.

In die optiek kunnen Qmusic en Joe vanaf 1 januari via een partnerschap met Triton Digital ad served audio advertising aanbieden op alle streams. Zowel de premium kanalen als de specifieke online stations zullen vanaf dan de mogelijkheid hebben om pre-roll en mid-roll audio te plaatsen, tijdens een eerste fase in high frequency campagnes. Zo kunnen adverteerders heel gericht via de streams van de lineaire en puur digitale zenders campagnes boeken. Dit zal zowel in premium als in programmatic mogelijk zijn.

Technologie zal ons dus helpen onze verhalen via nog meer platformen te brengen. Dat kunnen we alleen maar toejuichen en duidelijk blijven maken aan adverteerders die hun eigen merken kunnen verbinden aan onze merken om de consumenten te gidsen doorheen het enorme aanbod.



ARCHIVE / MEDIA - AUDIOVISUAL






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier