SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

MDB-reclamebestedingen: hoe meer zon, hoe minder investeringen

Zondag 18 November 2018


MDB-reclamebestedingen: hoe meer zon, hoe minder investeringen
Er is een extra trimester driemaandelijkse MDB-gegevens beschikbaar (zonder internet): een mooie gelegenheid voor een stand van zaken over de evolutie van de offline markt.

Even een korte herinnering van de feiten. 2017 werd gekenmerkt door een algemene achteruitgang van de offline markt (met uitzondering van de radio) en het eerste semester van 2018 werd gekenmerkt door een lichte groei. Die was het gevolg van een zwak eerste trimester (-3%) en een veel bemoedigender tweede trimester (+7%), onder andere dankzij de invloed van de World Cup en de weersomstandigheden, dankzij de enorme bestedingen vanwege watermerken en softdrinks.

Helaas vulde het derde trimester de beloften van het tweede niet in. Na twee zomermaanden die nog net door de beugel konden, was september rampzalig en tekende een daling van 7% op. De algemene daling behalve op televisie, waar zelfs in juli en augustus stijgingen met twee cijfers opgetekend werden. Maar de uitzonderlijke weersomstandigheden van de zomer leidde vast tot compensaties die hier volledig gevaloriseerd worden en een overdreven positief beeld van de situatie geven.

Tijdens het derde trimester komt de teller dus helaas opnieuw op nul te staan, met een daling van 3%. Daardoor bedraagt de geconsolideerde evolutie van de negen eerste maanden van het jaar op slechts +0,6%. Aangezien we hier lopende gegevens hanteren (zonder de schommelingen in perimeter en tarieven mee te rekenen) en er omzichtigheid geboden is ten opzichte van de optimistische tv-cijfers, staat het dus vast dat de Belgische reclamemarkt achteruitgaat.
Toch is het jaar nog niet om en het vierde trimester staat gemiddeld voor 30% van de jaarbestedingen. Je zou bijna op een kerstmirakel gaan hopen!



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier