SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Zelfrijdende auto's en media, het vijfde wiel?, door Fred Bouchar (MM)

Zaterdag 17 November 2018


Zelfrijdende auto's en media, het vijfde wiel?, door Fred Bouchar (MM)
Als uitgever volgen we het project met veel belangstelling. Een jaar geleden kondigde Renault aan dat het vijf miljoen euro investeerde in 40% van de aandelen van de Franse persgroep Challenges. Niet bij wijze van gril, maar om vooruit te lopen op de zelfrijdende auto en de nieuwe smart services die erbij horen. Daarbij zullen media en entertainment ongetwijfeld een hoofdrol spelen. Renault-baas Carlos Ghosn is van oordeel dat het een strategische differentiatiefactor zal worden voor de constructeurs en voor alle leveranciers van mobiliteitsdiensten.
 
Nadat het bij de laatste Mondial de l'Automobile in Parijs zijn eerste podcasts voorstelde, wil Renault nu een AI ontwikkelen die in staat is om in zijn wagens on demand interactieve en gepersonaliseerde audio streams aan te bieden, met een systeem van vocale hypertekstlinks om van de ene audiocontent naar de andere te switchen. Om dat doel – hopelijk binnen dit en twee jaar - te bereiken werkt de fabrikant samen met Publicis Sapient.
 
Bij de aftrap van de DAB+-promotie vormt dit project een reële uitdaging voor de media en de autofabrikanten: de vervanging van de lineaire radio binnen de voertuigen. Maar de radio is niet het enige medium dat bij dit proces betrokken is. Door een nieuwe “beschikbare trajecttijd” te generen, kan de zelfrijdende auto alle contentmakers een echte kans bieden die verder gaat dan audio alleen. Sommige fabrikanten hebben al een soort van ‘elektrische bril’ bedacht waarmee je op je voorruit beelden en video’s zou kunnen projecteren. Dat zal beslist de tv-stations interesseren: die zouden specifieke programma’s en reclameblokken in functie van de verplaatsingsuren en de geolocalisatie van de ‘rijdende doelgroep aan boord’ kunnen bedenken.
 
Natuurlijk komt hier een gigantische werf aan te pas om het aanbod ter beschikking te kunnen stellen. Er is ook de kwestie van de distributie, net zoals die van de connectiviteit. Intel schat dat zelfrijdende auto’s in 2020 meer dan 4.000 giga-octets aan data per dag zullen genereren. Wat er ook van zij, de zelfrijdende auto kondigt een nieuw ecosysteem aan, waarin autofabrikanten, media, telecom-operatoren, geolocalisatie-specialisten en de Gafa nauw verbonden zullen zijn. Zonder de adverteerders en hun bureaus te vergeten: die zullen uiteraard willen profiteren van de eersteklas plaats die reclame in de geherinterpreteerde passagiersruimte van de toekomst zal innemen!



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier