SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Rebirth by the Needle: de B-Side van Barbara Vangheluwe

Vrijdag 9 November 2018


Rebirth by the Needle: de B-Side van Barbara Vangheluwe
In deze rubriek zetten we vakmensen uit de sector in de kijker die een creatieve activiteit uitoefenen bovenop hun hoofdjob. Deze week is het de beurt aan Barbara Vangheluwe (Reversity), ex-commercieel directrice van De Persgroep Publishing en haar project 'Rebirth by the Needle'.

Waaruit bestaat jouw B-side?
Met ‘Rebirth by the Needle’ breng ik ‘beladen’ kledingstukken die ondraagbaar zijn, opnieuw tot leven, zodat je de herinneringen dagelijks kan dragen, als een actuele uitdrukking van wie je bent. Het achtergelaten hemd van je eerste lief, het eerste manteltje van je dochter, de lievelingstrui van je overleden oma, ze vormen het basismateriaal van een nieuw kledingstuk voor jou. In het begin was het dus vooral individueel en therapeutisch. Ondertussen zijn dat ook lappen stof geworden, die mensen meebrengen na een indrukwekkende reis en verwerkt willen zien in een draagbare herinnering. En toen kwamen de leftovers van binnenhuisarchitecten of designers die ik voor vernietiging wou behoeden.

Hoe ben je op dit idee gekomen?
Het is niet zo dat er ineens een idee was. Het is iets dat je doet en het groeit door het te doen en erover te praten. Toen mijn grootvader overleed, wilde ik iets tastbaars van hem bewaren, letterlijk iets om aan te raken, te voelen, dicht bij mij. Hij was een heel bijzonder man voor mij die met al zijn zintuigen vol in het leven stond. En hij kon àlles maken. Daarnaast heb ik altijd van kleding  gehouden als vrije uiting van persoonlijkheid. Kleren zijn onze tweede huid, een uitdrukking van wie we zijn.

Welke moeilijkheden heb je ondervonden?
Op een of andere manier past het vocabularium ideeën, hindernissen… niet bij dit onderwerp voor mij. Het gaat allemaal vanzelf en ik neem het zoals het komt. Dat is het leuke aan B-side: niets moet, alles kan. Als je niets verwacht, gebeurt er ook vanalles. Ik ben hier misschien niet ambitieus genoeg in, maar we zien wel waar dit toe leidt. Ondertussen amuseer ik me en doe ik niemand kwaad.

Hoe helpt je beroep je bij je B-side?
Met mijn nieuwe adviesbureau Reversity help ik momenteel bedrijven om het tij te keren: met nieuwe ideeën, nieuwe processen, nieuwe activiteiten terug naar winst. Transformatie management zeg maar. Ik zie nogal wat gelijkenissen. Ook hier moet je eerst het oude ontrafelen, naar waarde schatten en de huidige context begrijpen om nieuwe oplossingen uit te bouwen. Het is een creatief proces, vaak in creatieve omgevingen en dat haalt me uit mijn schulp. Creatieve mensen laten me zonder woorden weten dat ik niet gek ben, en mét woorden dat ik mijn project vooral verder moet ontplooien.

Hoe helpt je B-side je bij je andere vak?
Relativeren, ontspannen, focus houden

Waar kunnen we je werk bekijken?
Op Instagram en Facebook, beide voorlopig onder mijn eigen naam.

Wat heb je nodig om je prject een boost te geven?
Ik heb nog ontzettend veel dromen. Een cool merk dat mij inhuurt om een Rebirth-collectie te maken van hun onverkochte overschot en om op lange termijn het Rebirth concept te integreren in hun processen. Mick Jagger die graag het jasje van zijn allereerste optreden in ere hersteld wil zien. Een blog, een vlog, een website, een online shop, een verkoopsplatform. Een NGO of tweedehands retailer die wil bewijzen dat upcycling way cooler is dan fast fashion. Een volleerd naaister die mijn creaties wil helpen realiseren. Een tentoonstelling van recycling artists allerhande allerlanden. Stof, veel stof, al jullie afgedankte kledij. Believers. Meer mensen die bewust en daadwerkelijk een punt maken van spaarzaam omgaan met grondstoffen. Een zenatelier te midden van de sweatshops

Aan wie wil je de fakkel doorgeven voor ons volgende B-side interview?
Ik denk aan Raf Desmet. Iedereen kent hem als blootvoets ultraloper. Maar Raf is ook en vooral een man met levensvisie en een missie. Ik ben zeer benieuwd naar zijn antwoorden op 4 en 5.



ARCHIVE / CREATIONS






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier