SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

De convergentie tussen media en telecom: tussen droom en werkelijkheid, door Fred Bouchar (MM)

Vrijdag 9 November 2018


De convergentie tussen media en telecom: tussen droom en werkelijkheid, door Fred Bouchar (MM)
Jos Donvil, de Executive VP van Nethys, die instaat voor het telecom- en mediadepartement, zei enkele dagen geleden in L’Echo over de toekomst van Les Editions de l’Avenir: “Op de telecom markt wordt content almaar belangrijker. Die content hebben we – met Be TV, de pers, de magazines – maar we hebben hem tot dusver niet benut. L’Avenir verkoopt elke dag 80.000 exemplaren. Zouden we die krant niet kunnen voorstellen aan onze 800.000 VOO-abonnees? Het zou een boost betekenen voor het merk L’Avenir. Idem dito voor Be TV (…) of Moustique en de highlights van de Jupiler Pro League (…). We zouden gecombineerde telecomabonnementen kunnen bedenken die deze verschillende vormen van content extra aanbieden, packages met een abonnement op L’Avenir, blockbusters, voetbalhoogtepunten, allemaal beschikbaar via de app van L’Avenir, enzovoort. Het bestaat allemaal nog niet, maar dat is de richting die we uitwillen.”
 
Het klopt dat de race naar convergentie waarover de baas van VOO het heeft steeds sneller gaat en steeds meer terreinen beslaat om het ecosysteem van media en telecom te hertekenen. Maar werkt het ook?
 
Het proces dat meervoudige strategieën vertegenwoordigt al naargelang diegenen die het omarmen, streeft ernaar zoveel mogelijk diensten samen te brengen en zo weinig mogelijk kanalen te gebruiken. Het idee is niet nieuw en bestaat al in de Verenigde Staten. Dichter bij ons maakte ene Jean-Marie Messier het populair en sindsdien geven vele groepen blijk van hun plannen om telecom en media dichter bij elkaar te brengen, maar verschillende spelers hebben er hun tanden op stuk gebeten, te beginnen met J2M, onlangs nog moest Altice terugkrabbelen na zijn SFR-aanbod dat ‘verplichte’ mediadiensten omvatte, zoals de digitale kiosk SFR Presse of sportcontent.
 
Wat er ook van zij, die strategie om ‘connected entertainment’ aan te bieden zoals John Porter ze nastreeft, is bezig en niets kan ze tegenhouden. In telcom maakt convergentie de verwezenlijking van nieuwe kijkervaringen mogelijk, terwijl de media mikken op de activering van extra stimulansen om hun inkomstendaling op te vangen door hun content beter te verzilveren.
 
Naast de gesloten modellen die aan het begin van de eeuw in zwang waren, tekenen zich nu meer open convergentievormen af die bedoeld zijn om in te spelen op de nieuwe mediaconsumptievormen. Dat is de optie die Proximus koos, met zijn plannen om zijn positie als content agregator te versterke, onder andere via  contact en aanbeveling, zoals Guillaume Boutin, Chief Consumer Market Officer van de groep, het formuleerde.
 
Telenet van zijn kant koos radicaal voor de productie van content, in tegenstelling tot zijn grootste concurrent die dat pertinent weigert. Wellicht zit het dna van zijn Amerikaanse aandeelhouder daar voor iets tussen en het blijkt ook uit de eerdere overname van de televisiezenders van SBS. Het is ook de optie die blijkbaar Nethys’ voorkeur wegdraagt, maar het is de vraag of de intercommunale beschikt over de middelen om die ambitie waar te maken.
 
Een andere kwestie die brandend actueel is, kwam deze week in het Waals Parlement aan bod: kan een groep met een regionale verankering als Les Editions de l'Avenir die sinds zijn overname door Nethys geen echte koers meer lijkt te hebben, opgaan in de toekomstige convergentie waarover Donvil het heeft? Niets is minder zeker, tenzij er eerst een consolidatie van de Franstalige pers van drie naar twee spelers plaatsvindt, iets wat McKinsey al in 2015 aanraadde.



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier