SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

'Laten we de CCB verdwijnen? Echt?' door Geoffrey Hantson

Zondag 11 Mei 2014


'Laten we de CCB verdwijnen? Echt?' door Geoffrey Hantson
Het zijn prachtige tijden voor de creativiteit!
Meer nog, het zijn prachtige tijden voor de Belgische creativiteit.
 
Het is van de jaren ’60 en Bernbach geleden dat creativiteit zo noodzakelijk en zo gewenst was. De consument neemt in dit digitale tijdperk de communicatiemacht grotendeels over. Middelmatigheid wordt genadeloos genegeerd en de wetenschap bevestigt: creativiteit is het meest effectieve recept.
 
Een receptuur die Belgische agentschappen trouwens meer dan gemiddeld goed beheersen. Sinds 2007 huppelen de Belgen in Cannes zongebruind en tipsy van recordjaar naar recordjaar. Creativiteit is in Europa niet langer het voorrecht van Londen, Amsterdam, Stockholm en Parijs. Ontkurk die flessen dus maar! Laat de vreugde schallen door ons land! De toekomst lacht ons toe met een mond vol gouden tanden.  
 
Hoewel.
 
Zoals wel vaker loert ook nu weer cynisme om de hoek. De organisatie – Creative Club of Belgium (CCB) - die instaat voor het stimuleren, faciliteren en vieren van die inmiddels zo geroemde Belgische creativiteit staat namelijk potentieel op het punt om te verdwijnen.
 
Laten we nu even niet het debat voeren over het hoe en het waarom van die kunstmatige coma waarin de CCB zich bevindt (dat doen we later nog wel). En ik wil allerminst ontkennen dat er veel dingen beter en anders kunnen in die club. Integendeel.
 
Maar verdwijnen?
 
Sta me toe dat ik benadruk waar we dan eventueel afscheid van nemen: CCB is dé club van en voor creatieven. Een club die creativiteit in design & advertising (in de ruimste zin) stimuleert, faciliteert en viert. Een club die creatief talent, bureaus en adverteerders uitdaagt en inspireert. Een club die ervoor zorgt dat de strafste, meest vernieuwende, meest moedige en meest iconische ideeën op het meest prestigieuze podium terechtkomen. Een club ook waarbij vakbroeders en – zusters er voor zorgen dat de status van ‘topcreatie’ behouden blijft.
 
Iedereen neemt graag het woord ‘creativiteit’ in de mond en koketteert er gretig mee. Feit is echter dat er tussen woord en daad 1 miljoen redenen zijn waarom die creativiteit uiteindelijk vaak voor een andere keer zal zijn. Allemaal goede redenen, ongetwijfeld. Het creatieve proces is immers grillig, rommelig en onvoorspelbaar. Er is dus heel veel moed en doorzettingsvermogen nodig om écht, resoluut, gemeend ‘creativiteit’ voorop te stellen.
 
En dan is het maar wat welkom als er zich naast je iemand bevindt die je aanmoedigt en steunt. Iemand met een palmares en de ervaring van 30 jaar creatief merken bouwen. Iemand die je inspireert, je helpt en je zelfs eenmaal per jaar viert en op een podium zet. Iemand als de CCB.

Geoffrey Hantson, 
Executive creative director Duval Guillaume en bestuurslid van de CCB
 

Reacties?
geoffrey.hantson@duvalguillaume.com



ARCHIVE / ASSOCIATIONS






INTERVIEW

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie):

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie): "Als het hart de richting aangeeft, volgt het hoofd vanzelf"



DOSSIER  



Merit Awards 2019: de laureaten en finalisten  


Dit jaar reikte de jury van de Merit Awards, voorgezeten door Mieke Debeerts (chief customer experience & marketing communications officer, Belfius), aan de zijde van de redactie van de Merit...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Weg met stereotiepe reclame  


De laatste jaren ontstaan nieuwe reclamedynamieken als weerspiegeling van de samenleving. Die werden meer bepaald in gang gezet door groepen als Unilever of P&G en dragen bij om de verschillende...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Luxury: What's in a name?  


Hoe evolueert het aankoopgedrag van consumenten voor luxeproducten? Dat is de vraag die de Luxury Survey studie van Roularta zich stelde. De studie die voor het eerst in 2015 werd gevoerd, kreeg...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier