SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: Televisie voor elke leeftijd

Vrijdag 26 Oktober 2018


Seen from Space: Televisie voor elke leeftijd
Vorige week hadden we het over de snelle toename van de tijd die de Belgische kijkers wijden aan VOD (en aan de digitale opnames behalve Live+7). Die trend wordt gedeeld met time shift viewing, maar is omgekeerd evenredig met het live kijken of content die bekeken wordt via lezers (VCR/DVD/BluRay). Deze evoluties worden vastgesteld bij de hele bevolking, maar de leeftijd speelt wel een belangrijke rol.

De technologische generatiekloof is niemand nog onbekend en in televisie is ze overduidelijk. Op de totale bevolking is live kijken nog steeds ruimschoots dominant: het bepaalt dus in geruime mate de mediaanleeftijd die wordt vastgesteld voor televisie in zijn geheel. Die ligt boven de 50 in beide gewesten. Als we live kijken dissociëren van uitgesteld kijken, ziet het plaatje er heel anders uit. De mediaanleeftijd neemt toe en ligt op 59 jaar in het noorden en 55 in het zuiden. TSV blijkt ongeveer 9 jaar jonger in het noorden en het zuiden. Dit zijn gemiddelde cijfers voor Total TV (All channels) en ze kunnen verschillen naargelang de zenders. VOD schommelt rond de leeftijd van 40 jaar en het verbruik van content via lezers rond 37 jaar, zowel in het noorden als in het zuiden. De mediaanleeftijd van de gebruikers van lezers wordt uiteraard naar beneden gehaald door het aandeel van de kinderen.

De jongere generaties kunnen dus prat gaan op een grotere kijkvrijheid dan het oude model. De geschiedenis zal niet op haar stappen terugkeren en ze zullen niet terugvallen op het kijkgedrag van hun ouders: de evolutie van hun kijkgedrag naar een al dan niet meer lineair model naarmate ze ouder worden, zal bepalend zijn voor het lot van traditionele tv.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie):

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie): "Als het hart de richting aangeeft, volgt het hoofd vanzelf"



DOSSIER  



Merit Awards 2019: de laureaten en finalisten  


Dit jaar reikte de jury van de Merit Awards, voorgezeten door Mieke Debeerts (chief customer experience & marketing communications officer, Belfius), aan de zijde van de redactie van de Merit...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Weg met stereotiepe reclame  


De laatste jaren ontstaan nieuwe reclamedynamieken als weerspiegeling van de samenleving. Die werden meer bepaald in gang gezet door groepen als Unilever of P&G en dragen bij om de verschillende...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Luxury: What's in a name?  


Hoe evolueert het aankoopgedrag van consumenten voor luxeproducten? Dat is de vraag die de Luxury Survey studie van Roularta zich stelde. De studie die voor het eerst in 2015 werd gevoerd, kreeg...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier