Fr
Close

INTELLIGENCE

Seen from Space: Betalen voor Netflix of persttitels? De consumenten hebben hun keuze gemaakt!

Vrijdag 26 Oktober 2018

Seen from Space: Betalen voor Netflix of persttitels? De consumenten hebben hun keuze gemaakt!



Tijdens zijn conferentie tijdens Magnify op 4 oktober riep de snedige spreker Juan Señor (Innovation Media Consulting Group) de uitgevers op om de inkomsten die ze uit hun lezers halen drastisch te verhogen. Een onderzoek gepubliceerd door de FIPP toont dat er nog een serieuze weg af te leggen is wat dat betreft.

Britse en Amerikaanse consumenten die bevraagd werden over hun uitgaven inzake digitale content, antwoordden op een bijna perfect parallelle manier. Ze gaven voorrang aan muziek en video. De pers bungelde in beide landen onderaan de rangschikking, enkel nog gevolgd door podcasts. De markt van de betalende digitale content lijkt duidelijk beter ontwikkeld in de Verenigde Staten, die wellicht vooruit zijn op dat vlak. Terwijl een onderzoek van Deloitte dat begin 2018 verscheen gewag maakte van minstens twee betalende digitale abonnementen, lijkt dat dit jaar weliswaar het geval te zijn in de States, maar de kans is klein dat veel van deze abonnementen bij de newsbrands te vinden zijn. Netflix en Spotify zitten momenteel in een comfortabele situatie.

In België telde het CIM in 2017 een totaal van 1,9 miljoen digitale persabonnementen, maar dat bruto totaal zegt niets over de netto penetratie van ‘media paid content’ in ons land.

Archief / INTELLIGENCE