Fr
Close

INTELLIGENCE

Seen from Space: Belgische televisiekijkers consumeren steeds meer VOD

Woensdag 17 Oktober 2018

Seen from Space: Belgische televisiekijkers consumeren steeds meer VOD



Nu een Europese richtlijn de regels op de reclamequota wil versoepelen, zien we de kijkers steeds meer teruggrijpen naar kijkwijzen die hen van reclame bevrijden. Dat blijkt uit de groei van het uitgesteld kijken. Een ander onderdeel dat ook door de CIM TV-studie wordt gemeten, is VOD en digitale opnames (behalve Live+7), en ook dat blijft groeien.

Het is helaas onmogelijk een onderscheid te maken tussen de VOD van de operatoren, platformen als Netflix of zelf geprogrammeerde opnames. Een ding staat weliswaar vast: de totale gebruiksduur is enorm toegenomen. In het zuiden is het verschijnsel het duidelijkst. In september 2018 vertegenwoordigde deze kijkmodus 22% van het ‘total screen usage’ bij de 18-54-jarigen. Dat is drie keer meer dan in 2010 en vertegenwoordigt een gemiddelde kijkduur van bijna drie kwartier per dag (ATV). Bij de 55-plussers gaat het om ‘slechts’ 11%, maar bij de mannen van 18-34 over 34%. In het noorden gaat het om 25 minuten per dag, goed voor 16% van het totale kijken van de 18-54-jarigen.

Ook al is het onmogelijk om de verschillende bronnen te onderscheiden, veel indicatoren wijzen erop dat Netflix een groot deel van dit kijkvolume vertegenwoordigt. Op de vraag wat het bereikvolume van Netflix is, kunnen we helaas niet antwoorden. Het platform is geïntegreerd in de abonneebox van Proximus, maar kan voor de rest afkomstig zijn van veel verschillende bronnen die niet gemeten worden en niet opgenomen zijn in onze tv-gegevens (spelconsoles, smart TV, DVD/BluRay-lezer, Chromecast, Apple TV, …), en dan is er nog het verbruik via de andere toestellen (PC/Tablet/Smartphone).

Archief / INTELLIGENCE