SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Brieuc De Smet (Ambr): "We proberen altijd om low profile te blijven en geen stappen over te slaan"

Donderdag 18 Oktober 2018


Brieuc De Smet (Ambr):
Als een student uit een creatieve school zijn diploma behaalt, gaat hij meestal zo snel mogelijk aankloppen bij ’s lands meest prestigieuze bureaus, in de hoop een contract of ten minste een stage in de wacht te slepen. Toch doen ze dat niet allemaal. Toen Arnold Van Nuvel, Merlin Didier, Brieuc De Smet en Robert Capelle-Burny in 2017 afstudeerden aan het CAD, richtten ze samen met Thomas De Crombrugghe hun eigen bedrijfje op. Dat werd Ambr gedoopt, naar de eerste letters van hun voornamen. Ze stellen zich graag voor.
 
Waarom besloten jullie om meteen na jullie studies je eigen bureau op te richten?
Arnold Van Nuvel:
Tijdens onze studies liepen we meer dan anderhalf jaar stage en zo konden we kennismaken met verschillende bureaus, zowel in België als daarbuiten, aangezien een deel van de stages in het buitenland moest gebeuren, in een ander land dan waar we vandaan komen. Brieuc en Rob liepen stage in Parijs, bij Ogilvy en JWT, Thomas in Kuala Lumpur bij LIE, Merlin in Genève bij Details en zelf ben ik naar MediaMonks in Amsterdam vertrokken.
 
Eenmaal terug thuis, waren we allemaal enthousiast over onze ervaringen. We hebben enorm veel geleerd, maar we wilden niet gewoon een radertje in een netwerk zijn. Onze ambitie was een panoramisch beeld te hebben op het creatieve proces. We hebben daarover gepraat met onze docenten en heel wat onder hen bekenden ons dat ze betreurden niet zelf de stap te hebben gezet toen ze onze leeftijd hadden. Bovendien hadden we echt zin om samen te werken. Vijf jaar lang zagen we elkaar elke dag, we hebben elkaar leren kennen en waarderen. De kleine klanten voor wie we elk al werkten, hebben ons in staat gesteld van start te gaan.
 
Wat is ieders specifieke taak?
Brieuc De Smet:
Dat is geleidelijk gegroeid. Ook al hebben we geen officiële rol – we bekijken de dingen veeleer naargelang deze of gene klant – staan vooral Arnold en ikzelf in voor de ‘commerciëlere’ missies. Rob is de strateeg van de bende, Merlin is verantwoordelijk voor de grafische en webidentiteit, Thomas is onze animation &motion expert, terwijl Arnold ook de art direction voor zijn rekening neemt. Voor de rest spelen we alle hete hangijzers aan elkaar door (lacht). Alle gekheid op een stokje, we kunnen een brede waaier diensten aanbieden dankzij de combinatie van onze respectieve talenten.
 
Hoe positioneren jullie zich op de markt en wat is de filosofie van het bureau?
AVN:
We positioneren ons een beetje als het reservewiel van de grote bureaus, maar we proberen onze eigen klantenportefeuille toch uit te breiden dankzij onze ontmoetingen tijdens onze missies in opdracht. Maar dat niet alleen. Onze laatste fles champagne hebben we gekraakt naar aanleiding van onze samenwerking met de Boekenbeurs van Brussel in 2019. Dat wordt een mooie kans om de lokale markt te tonen wat we kunnen door een interessant en iconisch project te verwezenlijken.
 
BDS: Onze klantenportefeuille is zeer gediversifieerd. Hij omvat zowel de Caulier 28 brouwerij als Stanley & Stella (een B2B-kledingmerk, nvdr), de Belgische horloges van Raidillon, het Franse merk Tellin, enzovoort.
 
Hebben jullie een tip voor jongeren die ook de sprong willen wagen?
AVN:
Naar de lessen recht en boekhouden gaan (lacht). En verder: ga ervoor, je hebt niet veel te verliezen. En laat vooral de moed niet zakken als de eerste hindernissen opduiken. Het loont echt de moeite om vol te houden.
 
BDS: Ook heel belangrijk is bescheiden te blijven. We proberen altijd van low profile te blijven en geen etappes over te slaan.



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier