SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

One stop shop hopping, door Griet Byl (MM)

Zondag 14 Oktober 2018


One stop shop hopping, door Griet Byl (MM)
Deze week vierde Zenith zijn 30ste verjaardag. Waarvoor we hen van harte willen feliciteren trouwens, want dat is beslist een mooie prestatie in deze tijden van consultants en programmatic. Het mdiabureau ontstond in oktober 1988 in de UK, een eeuwigheid geleden. Sindsdien is er dan ook heel wat water door de zee gevloeid. Zenith opende vestigingen in de States en in China, fuseerde met Optimedia en nam zowat twee jaar geleden samen met zijn creatieve zusje Publicis zijn intrek op Tour&Taxis, kwesties van alle merken van de groep bij elkaar te brengen. Bedoeling van die laatste move ? "De huidige structuur die opgebouwd is rond de wereldwijde netwerken omkeren, door de silo's af te breken en klanten op een eenvoudige manier alle expertise en knowhow aan te reiken via het Power Of One-concept", motiveerde Maurice himself de transformatie. Zenith was trouwens bijlange na niet de enige groep die brood zag in een concentratie van alle mogelijke expertises onder een enkel dak. Havas deed precies hetzelfde, allemaal om de adverteerder zo goed mogelijk te servicen.
 
Vandaag zien de allernieuwste samenwerkingsmodellen er alweer anders uit. Het huidige ideale ecosysteem – wat een gruwelijk woord is dat toch - , is er eentje op maat. Als je kijkt naar de vele grote wereldwijde pitches van de afgelopen maanden, zie je dat adverteerders tegenwoordig liefst hun eigen gelegenheidsentiteiten willen samenstellen, wars van groepen en netwerken. Een vorm van cherry picking, in feite. Zo zou Renault bijvoorbeeld overwegen om zijn creatieve en mediaexpertise te groeperen binnen een enkele structuur, met mensen uit diverse bureaus, aangevuld met een aantal marketingspecialisten van bij de adverteerder en onder leiding van een COO benoemd door de adverteerder. Wellicht is het de queeste naar een soortgelijk partnerschap dat Proximus drijft.
 
Disruptief, zo graaien in een blokkendoos van talent? Misschien, maar al bij al niet zo verschillend van de hedendaagse consument die lustig in het rond shopt en zowel moeite- als schaamteloos de A-merken van product X combineert met de huislabels van product Y en de kortingen bij retailer Z, kwestie van zijn budget te optimaliseren.
 
Hebben bureaus te weinig aan hun eigen merk gebouwd? Zijn de noden van de huidige marketing net zoals de aandacht en loyauteit van diegenen waarvoor hij bedoeld is te gesegmenteerd, vluchtig en volatiel geworden? Of is de verschuiving van one stop shopping naar shop hopping een normaal verschijnsel in tijden van schaarse middelen, een groot aanbod en een kieskeurige vraag, zowel bij consumenten als bij adverteerders?



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION






INTERVIEW

Mieke Berendsen (Medialaan-dPP):

Mieke Berendsen (Medialaan-dPP): "Advertenties in print mogen bij de minst storende reclamevormen gerekend worden en zetten aan tot actie"



DOSSIER  



Michel Van der Poorten (IBM): "90% van de wereldwijd beschikbare gegevens werd de 24 laatste maanden gegenereerd"  


Op regelmatige basis verzamelen de teams van Wavemaker zich in de grote centrale zaal van de GroupM-kantoren voor een presentatie door een inspirerende spreker, waarbij ook hun klanten worden...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Is uw voice marketingstrategie klaar?, door Damien D'Ostuni (Innovation & Activation Expert, Wavemaker)  


Smart speakers zijn voor de merken een nieuw jachtterrein thuis bij de gezinnen zelf. Hoe kunnen ze hun voordeel doen met deze innovatie, rekening houdend met het feit dat deze interface meestal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Instagram per kilo  


Vandaag brengt Instagram elke maand meer dan 1 miljard actieve gebruikers wereldwijd samen, waarvan de meerderheid tussen 18 en 24 jaar oud is. Ze vormen een gedroomde doelgroep voor adverteerders...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier