SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Isn't she lovely? De Female Association of Marketing stelt zich voor

Vrijdag 5 Oktober 2018


Isn't she lovely? De Female Association of Marketing stelt zich voor
Enkele weken geleden kondigde BAM niet zonder trots de oprichting van een nieuwe Expert Hub aan, de Female Association of Marketing (FAM). Doelstelling? Het nog steeds stevige glazen plafond waarmee vrouwen geconfronteerd worden doorbreken en een evenwichtige, weldadige diversiteit binnen de marcom sector bewerkstelligen. De kersverse Voorzitster Nancy Delhalle (Serviceplan) en haar twee ondervoorzitsters Karima Ghozzi (Delhaize) en Ann Hoerée (Facebook) vertellen er meer over.

Waarom hebben jullie een speciale hub voor vrouwen opgericht?
ND:
Binnen Serviceplan organiseer ik sinds enkele jaren twee keer per jaar een evenement dat unMISSable heet. Dat richt zich tot de vrouwen in de marketingsector. Onze gespreksonderwerpen houden weliswaar geen verband met onze carrière, maar als we het over ons dagelijks leven hebben, keert de kwestie van de plaats die vrouwen in het bedrijfsleven te beurt valt steeds weer terug. Vandaag zijn we in alle sectoren nog steeds ondervertegenwoordigd in de raden van bestuur en zijn gelijke lonen voor mannen en vrouwen nog steeds niet de norm. Kinderen krijgen of hebben is vaak problematisch en er heerst nog vaak veel misplaatst machisme, ook in onze naar buiten gerichte marketingactiviteiten.

KG: De kwestie van meer gendergelijkheid en diversiteit in de bedrijfstop is des te belangrijker, omdat onderzoek aantoont dat ze leiden tot een beter financieel rendement. Het zorgt ervoor dat de efficiëntie en innovatiecapaciteit binnen bedrijven versterken, omdat de leden binnen de organisatie dan over verschillende processen en strategieën beschikken om problemen op te lossen.

Waarom richtten jullie de Hub op binnen BAM?
ND:
Onze sector zou het voortouw moeten nemen inzake moderniteit, maar helaas is dat (nog) niet het geval. Vrouwen zijn weliswaar sterk vertegenwoordigd in de operationele teams, maar vertegenwoordigen gemiddeld 0 tot maximum 20% in de directiecomités. Na de fusie tussen STIMA, IAB en BDMA een jaar geleden, wil BAM activiteiten ontplooien die streven naar zinvolle marketing. FAM (Female Association of Marketing) kadert perfect binnen die missie om een gelijke representativiteit van mannen en vrouwen binnen de marketing in ruime zin te bewerkstelligen.

Tot wie richt het initiatief zich?
ND:
Tot alle vrouwen die actief zijn binnen de marketingsector: jong, minder jong, junior, senior, nieuw in het vak of met pensioen. Tot al diegenen die een ervaring, ideeën of bedenkingen willen delen. Ook tot mannen trouwens, want zonder hen is het niet mogelijk de mentaliteit te doen evolueren.

Wat zijn de prioritaire doelstellingen?
AH:
Onze missie kun je samenvatten in volgende kernwoorden: empowerment, visibility & solidarity. Dit willen we realiseren met in de eerste plaats een sterke community te creëeen, waarbij we zorgen voor een interessant aanbod van events met sterke content.

ND: We willen vrouwen inderdaad meer zichtbaarheid geven. Dat is essentieel om te worden gehoord en opdat er rekening zou worden gehouden met onze mening. Tegelijk willen we activiteiten organiseren die empowerment in de hand werken, dus ook co-coaching, voor meer emancipatie, zelfvertrouwen, vertrouwen in het kunnen, zorgen voor meer dynamiek. We willen ook netwerkmogelijkheden bieden, waarbij solidariteit op de eerste plaats komt en bevorderd wordt.

KG: Die kweekvijver van vrouwelijk talent kan ook een hulpmiddel zijn voor al wie conferenties organiseert en op zoek is naar het juiste profiel. We zullen niet enkel het woord nemen op de evenementen en opleidingen die we organiseren. Het is ook de bedoeling een bewustwording te creëren bij de professionals binnen het vak, zodat die inzien dat er heel wat competente vrouwen in de sector werken.

Welke activiteiten staan op korte (en langere) termijn op het programma?
ND:
We gaan ons eerst integreren in alle activiteiten van BAM, zoals het Marketing en Studentencongres, de opleidingscyclus Learn, de content die door BAM wordt verspreid enzovoort. Daarna zullen we ons ook tot de buitenwereld richten en toenadering zoeken met bestaande initiatieven. En we gaan onze eigen activiteiten uit de grond stampen.

Tips voor mannen en vrouwen binnen onze markt om dagelijks te werken aan de evolutie naar een gediversifieerdere wereld?
ND:
Ik denk dat we tijdens een eerste fase quota moeten opleggen. Het is geen ideale oplossing, maar ik denk dat het nodig is.

AH: Ik ben ervan overtuigd dat het resultaat verbeteren al start met awareness te creëren. Als je je als bedrijf bewust bent van het onevenwicht op de werkvloer en hier een doelstelling van maakt, dan is verbetering een logisch vervolg. Als je mensen aanwerft, zorg dan bijvoorbeeld al dat je evenveel kandidaturen hebt van beide geslachten. Als je al met onevenwicht start, dan kan je ook niet voor gelijkheid zorgen. Een duidelijk actieplan zal zeker zijn vruchten afwerpen. Want over één ding zijn we het allemaal eens, je gaat voor de beste kandidaat. Geslacht is niet de prioritaire factor, maar je moet wel een pipeline hebben van sterke kandidaten van beide geslachten. En daar wringt het schoentje vaak. En ook in het sollicitatiegesprek is het belangrijk om evenveel mannen als vrouwen de interviews te laten evalueren, omdat we vanuit onze complementariteit andere kwaliteiten zullen opmerken.

KG: Ik denk dat de klik niet alleen gemaakt moet worden bij diegenen die rekruteren, maar ook bij de sollicitanten. Vrouwen durven volgens mij minder gemakkelijk solliciteren voor een job die wel aansluit bij hun profiel, maar waarvan ze aannemen dat ze te hoog gegrepen is. Vaak onterecht. Die perceptie moeten we bijsturen en ze moeten aangezet worden om meer te durven. Ze hebben niets te verliezen en alles te winnen: nieuwe ervaringen, ontmoetingen die misschien later andere dueren zullen openen, enzovoort. Alleen maar aangename verrassingen.

Tot besluit?
ND:
De boodschap van Sheryl Sandberg, COO Facebook: ‘In the future, there will be no female leaders. There will just be leaders’.



ARCHIVE / ASSOCIATIONS






INTERVIEW

  Guillaume Boutin (Proximus):

Guillaume Boutin (Proximus): "We willen de digitale gezel van de Belgen worden"



DOSSIER  



Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Influencer marketing: tussen emancipatie en zelfregulering  


Met het oog op meer transparantie publiceerde de FOD Economie half mei een erg strikte richtlijn inzake influencer marketing. Het initiatief werd onthaald op een storm van protest en meteen weer...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Effie Awards 2018: Gold en Silvers  


Het was een recordjaar voor de Effies: de 17 finalisten werden allemaal bekroond. Naast de Gold voor Kunstmaan en Bolero werden er vier Silver en 12 Bronze uitgereikt.
 
TBWA is het vaakst...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier