SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

United Colors of Innovation, door Damien Lemaire (MM)

Vrijdag 5 Oktober 2018


United Colors of Innovation, door Damien Lemaire (MM)
Op 26 september nam het BeLux-bureau van de Duitse roep Serviceplan me mee naar München, naar het moederbedrijf om precies te zijn. Daar vond de 14de editie van hun drukbezochte Innovation Day plaats. Voor mij was het mijn eerste bezoek, en zoals altijd bij een eerste keer, was ik niet nerveus, maar wel nieuwsgierig.
 
Het programma oogde heel aantrekkelijk, met bekende gasten als Tyler Brûlé, de oprichter van het magazine Monocle dat ook een webradio en een e-shop omvat, Terry Von Bibra, de General Manager van de Chinese Alibaba Group Europe en de beruchte fotograaf Oliviero Toscani van onder andere Benetton, een merk dat zijn bekendheid mede dankt aan de ophefmakende campagnes van de Italiaanse fotograaf.
 
Geen van de drie ontgoochelden me, maar de derde schoot toch de hoofdvogel en was trouw aan zijn imago, tenminste toch aan het beeld dat ik van hem had sinds ik hem een paar jaar eerder op een ander evenement zag: zielig gewoon.
 
Pas op, ik trek zijn talent als kunstenaar geenszins in twijfel. Zoals bij elke kunstvorm heb je lovers en haters: iedereen heeft zijn eigen smaak. Maar de man, of liever het personage, kunnen met minder overtuigen. Net zoals Benetton is Oliviero Toscani stilaan een volwaardig merk geworden. Zijn handelsmerk bestaat uit provocatie, vaak gewoon om de provocatie. Niet echt innoverend meer.
 
“Who’s marketing here?”, vroeg hij bij wijze van intro aan het publiek. Logischerwijze ging zowat de helft van de 800 handen in het publiek omhoog. Waarop Toscani sneerde: “Be ashamed!”. De toon was meteen gezet. Het vervolg was van hetzelfde kaliber: “Art Director? If you can direct that art, that art is lousy, mediocre”, beweerde hij, zijn blik gefixeerd op Alexander Schill, de Chief Creative Officer van Serviceplan die het interview leidde en die wellicht serieus spijt had dat hij Toscani had uitgenodigd.
 
Mijn favoriete moment was echter de conclusie. Niet alleen omdat ze eindelijk een einde maakte aan de ongemakkelijkheid van een hele zaal, maar omdat ze perfect de ambivalentie van de man illustreerde: “I’m not against advertising”, besloot hij. “I’m against what is generally what you understand when you say "advertising" - that segment of communication that is totally mediocre, hypocritical and not intelligent enough to be part of the society they are interfering in.”
 
Tot zover de reclame. De Innovation Day en zijn echte innovatie konden eindelijk verdergaan. Ik maak van de gelegenheid gebruik om Nancy Delhalle en Peter Vande Graveele, de sympathieke CMO en CEO van Serviceplan Belgium. Dit uitstapje naar München overtuigde me van het feit dat innoveren noodzakelijk is. Het is er zelfs onlosmakelijk mee verbonden. Op voorwaarde dat je in staat bent of echt zin hebt om jezelf opnieuw uit te vinden.
 
 



ARCHIVE / INTELLIGENCE - INNOVATION






INTERVIEW

  Guillaume Boutin (Proximus):

Guillaume Boutin (Proximus): "We willen de digitale gezel van de Belgen worden"



DOSSIER  



Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Influencer marketing: tussen emancipatie en zelfregulering  


Met het oog op meer transparantie publiceerde de FOD Economie half mei een erg strikte richtlijn inzake influencer marketing. Het initiatief werd onthaald op een storm van protest en meteen weer...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Effie Awards 2018: Gold en Silvers  


Het was een recordjaar voor de Effies: de 17 finalisten werden allemaal bekroond. Naast de Gold voor Kunstmaan en Bolero werden er vier Silver en 12 Bronze uitgereikt.
 
TBWA is het vaakst...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier