SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Tot ziens Superman. Welkom Clark Kent, door Raoul Maris (Gelotology)

Dinsdag 2 Oktober 2018


Tot ziens Superman. Welkom Clark Kent, door Raoul Maris (Gelotology)
De reclamewereld heeft altijd een zeker rockstar gehalte gehad. Toen ik in 2001 de eerste stappen in die wereld zette, was dat het eerste dat opviel. Of alleszins het eerste dat bevestigd werd, want tijdens de opleidingen werd er al wel het één en ander over verteld. Reclameboys (toen nòg veel meer een mannenwereld) waren de gasten die niet alleen aan merken bouwden maar hetzelfde deden voor hun eigen merk. 
 
De namen -of op z’n minst initialen- van de allerbesten pronkten tegen de indrukwekkend uitziende voorgevel van hun eigen reclamebureau. Hun aura vulde telkens de vergaderzaal wanneer ze hun visie met flair presenteerden aan de klant. En dat deed dan weer de jonge generatie dromen. Zij die elke dag het beste van zichzelf gaven in de hoop dat ‘one day’ hun eigen naam boven die voordeur zou hangen en hun eigen aura vergaderzalen zou vullen. Het waren –en zijn nog steeds- rockstars. Idolen. Superhelden. En die superhelden zijn absoluut noodzakelijk voor die sector. Ze maken de jonge generatie scherper, beter.
 
Zoals u weet verliet ik enkele jaren geleden de weg van de reclamewereld en ging mijn interesse helemaal naar een nieuwe tool in de marketing gereedschapskoffer: service design. Het helpen verbeteren van een organisatie, haar aanbod, dienstverlening of interne werking. Nog steeds met als doel een organisatie performanter te maken. 
 
Helden zijn er bij ons ook. Alleen opereren ze hier veel meer in de schaduw. Superman maakt hier plaats voor Clark Kent. En daar zijn goede redenen voor. Het design-team heeft namelijk een bijkomende uitdaging die de focus aanzienlijk verlegt. Hun doel is niet alleen om de klant te overtuigen van een slimme visie. Hun doel is om die visie bij de medewerkers binnen die organisatie te laten groeien. Hun input gebruiken. Een idee sterker laten maken. Zodat interne ambassadeurs gecreëerd worden. Want zonder interne ambassadeurs is elk idee -hoe slim ook- gedoemd om op termijn een stille dood te sterven.
 
Dieper infiltreren in de organisatie is dus een must. En dat vraagt op alle niveaus een andere strategie. Vaak iets meer low profile, gebaseerd op vertrouwen winnen bij de medewerkers. Een service design bureau kent voor een deel nog wel dezelfde profielen als de reclamesector, maar hun specifieke rol is veranderd. Het creatief team is allang geen duo meer. Talent komt eerder uit de productontwikkeling, architectuur of psychologie en neemt het idee “team” een stuk letterlijker: een samengesteld klankbordteam aan klantzijde, bestaande uit meerdere groepen van vaak tientallen mensen. Deze worden zorgvuldig geselecteerd in alle lagen van de organisatiestructuur samen met enkele klanten.
 
De design director trekt ook hier de creatieve output van zijn of haar designers naar een hoger niveau maar besteedt minstens evenveel aandacht aan alles wat vanuit de organisatie zelf op tafel werd gelegd. Door de CEO, maar vooral ook door de mensen op de werkvloer. Dat zijn immers de mensen die dagelijks met de materie geconfronteerd worden, dus tussen hun ideeën zitten vaak ruwe diamanten. Polijsten is dan de boodschap.
 
Een gepolijst idee structureel inbedden in een organisatie is de volgende stap. De interne betrokkenheid is ondertussen groot, dus draagvlak is er. Het is vaak vooral zoeken naar een aangepaste logistiek zodat het service idee ook dagelijks toepasbaar wordt en matcht met de bestaande cultuur.
 
Als dat gelukt is, is dat natuurlijk een fantastische overwinning. Er gaat niks boven het structureel integreren van een creatieve service die het leven van mensen net dat tikkeltje aangenamer maakt. En het is vaak een heel mooi startpunt om je reclamebureau te briefen. ‘Starting to practice what you already preach’ is niet evident. ‘Starting to preach what you already practice’ is een stuk haalbaarder en een veel slimmer uitgangspunt.
 
Kunnen de idolen en superhelden uit de reclamesector zich thuis voelen in dit systeem? Het is een vraag die we onszelf geregeld stellen. Het zal vooral van de aard van het beestje afhangen. Als je bereid bent om je cape aan de kapstok te hangen en er als Clark Kent in te vliegen, dan kan dat zeker lukken. Let’s find out, we’re hiring.



ARCHIVE / CREATIONS






INTERVIEW

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie):

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie): "Als het hart de richting aangeeft, volgt het hoofd vanzelf"



DOSSIER  



Merit Awards 2019: de laureaten en finalisten  


Dit jaar reikte de jury van de Merit Awards, voorgezeten door Mieke Debeerts (chief customer experience & marketing communications officer, Belfius), aan de zijde van de redactie van de Merit...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Weg met stereotiepe reclame  


De laatste jaren ontstaan nieuwe reclamedynamieken als weerspiegeling van de samenleving. Die werden meer bepaald in gang gezet door groepen als Unilever of P&G en dragen bij om de verschillende...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Luxury: What's in a name?  


Hoe evolueert het aankoopgedrag van consumenten voor luxeproducten? Dat is de vraag die de Luxury Survey studie van Roularta zich stelde. De studie die voor het eerst in 2015 werd gevoerd, kreeg...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier