SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Peter Ampe (FamousGrey): "Ons nieuwe model combineert creatieve magie en commerciële logica"

Maandag 1 Oktober 2018


Peter Ampe (FamousGrey):
Bijna dag op dag een jaar na zijn intrede bij FamousGrey als Executive Creative Director, kondigt Peter Ampe de invoering aan van ‘No Frame, No Fame’. Dat staat voor een nieuw model en een nieuwe bureaustructuur die moeten beantwoorden aan de nieuwe uitdagingen waarmee de sector geconfronteerd wordt. Om hem bij te staan in zijn taak vormt de ECD een tandem met Jonathan Detavernier die tot dusver Head of Digital was, maar nu Consumer Experience Director wordt. Tekst en uitleg.
 
Peter, waarom besloot je in feite om over te stappen naar FamousGrey terwijl je d creatie leidde bij het bureau van het jaar? Wat trok je over de streep?
Daar waren drie hoofdredenen voor. De eerste is emotioneel: ik wilde samenwerken met mijn vrouw (Emily Rammant, Production Director bij FamousGrey Productions, nvdr). Dat is op zich al reden genoeg (lacht). Verder speelde ook een louter rationeel argument. Ik wilde absoluut ooit bij FamousGrey werken. Niet alleen vanwege de creativiteit die het bureau in de genen zit, maar ook door de ondernemersgeest die er van de muren druipt.
 
En tot slot zit er enorm veel talent bij FamousGrey met wie ik nog niet had kunnen of mogen samenwerken. Dan bedoel ik profielen en specialisten, zoals de psychologen die ervoor zorgen dat de navigatie op een website optimaal verloopt of de Performance Marketers die de link leggen tussen creatie, analytics en online marketing om de digitale communicatie te optimaliseren.
 
Wat was je grootste project bij FamousGrey? En is dat rond? Ik bedoel, heb je de creatie waar je van droomde?
De grootste troef van FamousGrey is zijn talent, maar daar lag meteen ook de grootste opdracht: hoe kon ik ervoor zorgen dat al die mensen hand in hand zouden samenwerken met dezelfde doelstelling voor ogen?
 
Deze uiterst gespecialiseerde profielen zijn vaak geneigd om zich in hun eigen wereld terug te trekken en in hun hoekje te werken. Ze houden niet van te veel structuur. De grootste uitdaging was dus hen zover krijgen dat ze zich meer zouden openstellen voor de anderen en erin slagen alle expertise te laten samenwerken.
 
Met dat doel voor ogen zijn we bezig met de invoering van een nieuwe werkwijze en doen we een beroep op kleine trucjes. Zo is er het concept van de ‘Irish hospitality’. Ik weet niet of het waar is, maar naar verluidt voorzien de Ieren als ze een etentje organiseren altijd genoeg voor een extra gast. Een onverwachte gast is dus altijd welkom. Deze filosofie hebben we toegepast op het bureau.
 
We zijn bij FamousGrey met ongeveer tachtig mensen, maar we hebben 160 stoelen. De 80 stoelen zonder eigenaar staan zowat overal verspreid, onder andere bij creatie, waar elk team een lege stoel aan zijn bureau heeft om iemand uit te nodigen - een Developer, een Designer, een Connection Planner,, enzovoort – iedere keer het de noodzaak voelt om ideeën zo goed mogelijk te ontwikkelen.
 
Vanwaar de ongewone tandem met Jonathan?
Het is allemaal begonnen met een gedeelde goede indruk en stilaan groeide het idee om nauwer samen te werken, een nieuwe structuur te bouwen. Zo is het ‘No Frame, No Fame’ model ontstaan.
 
Jonathan Detavernier: Als Creatief Directeur heeft Peter zich altijd geconcentreerd op efficiëntie, terwijl ik me als Head of Digital altijd toegespitst heb op het creatief product. De ‘fame’ is dus even sterk aanwezig als het ‘frame’ in onze respectieve functies. We hebben besloten om alles te hergroeperen, opdat voortaan elk idee (Fame) geassocieerd wordt met zijn eigen business plan (Frame).
 
PA: Dat is ons antwoord op de verdeling die je momenteel ziet tussen creatieve bureaus – die hun instinct volgen – en strategische bureaus – die zich baseren op data. Ons nieuwe model combineert creatieve magie en commerciële logica, met als prioritaire doelstelling dat de merken makkelijker kunnen gaan voor een sterk creatief idee.
 
Wat betekent dat concreet voor het creatieve proces?
JD:
We associëren voortaan creatieve en strategische breinen vanaf de start van het creatieve proces van elk project. Volgens ons is dat een doeltreffend antwoord op de huidige spanningen in onze sector: beperkte budgetten versus gedurfde ideeën. De eerste laten weinig ruimte voor financiële risico’s, de laatste blijven noodzakelijk om visibiliteit te verwerven. Dat is de essentie van ‘No Frame, No Fame’: het maakt het mogelijk op te vallen zonder risico’s te nemen.
 
PA: Je hoort te vaak dat klanten meer lef moeten tonen. Maar dat is een beetje gemakkelijk. Je kunt de klant niet helemaal verantwoordelijk stellen als je hem niet alle informatie geeft. Mensen die aan ‘cliff diving’ doen zijn moedig en nemen risico’s, maar ze weten hoe diep het water is. Als we de klant het conceptuele kader doorgeven, krijgt hij de kans een doordacht te kiezen voor een berekend creatief avontuur.
 
JD: Vandaar mijn nieuwe functie als CXD en het geheel van de andere die we binnen het bureau in het leven geroepen hebben: onze Connection Planner Floris Adriaenssens ontwikkelt een sterk mediaplan op basis van het centrale idee van een campagne en onze UX Director Maarten Breda die zal streven naar de creatie van de perfecte klantervaring.
 
PA: Door dit nieuwe werkschema in te voeren, anticiperen en beantwoorden we drie vragen die voortaan de basis van het creatieve proces uitmaken: hoe zal de consument in contact komen met het idee? Hoe kan hij interageren? Wat is een idee dat werkt? Het is een reeks eenvoudige vragen waar onze creatieven rekening moeten mee houden bij hun manier van denken. Jonathan en ik overlopen geen ideeën meer, wel plannen. De grote uitdaging en de essentie van ons vak bestaat erin het verschil te maken als dat echt nodig is. We moeten de data-driven aanpak van de consultants omarmen en doen wat zij niet kunnen: de klantervaring transformeren tot de klantverwondering.
 
JD: Consultants integreren ook verschillende touchpoints in hun aanpak. Als bureau gaan wij verder, door ze te verrijken om ze krachtiger te maken. In plaats van gewone touchpoints te creëren, maken we er ‘touchpoints that touch’ van, zoals we ze bij FamousGrey gedoopt hebben. Omdat de kracht van creatie altijd het verschil zal maken. Zowel voor ons als voor de merken.



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION






INTERVIEW

  Guillaume Boutin (Proximus):

Guillaume Boutin (Proximus): "We willen de digitale gezel van de Belgen worden"



DOSSIER  



Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Influencer marketing: tussen emancipatie en zelfregulering  


Met het oog op meer transparantie publiceerde de FOD Economie half mei een erg strikte richtlijn inzake influencer marketing. Het initiatief werd onthaald op een storm van protest en meteen weer...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Effie Awards 2018: Gold en Silvers  


Het was een recordjaar voor de Effies: de 17 finalisten werden allemaal bekroond. Naast de Gold voor Kunstmaan en Bolero werden er vier Silver en 12 Bronze uitgereikt.
 
TBWA is het vaakst...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier