SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Colruyt benadert multiculturaliteit vanuit holistische aanpak

Zondag 23 September 2018


Colruyt benadert multiculturaliteit vanuit holistische aanpak
Om beter in te spelen op de multiculturele noden van zijn consumenten lanceerde Colruyt in februari een 40-tal nieuwe producten. Tegelijk breidde de retailer de voorkeuren van zijn shoppingapp, MyColruyt, uit met de categorie ‘halal’ om de winkelervaring te vergemakkelijken. Een dedicated team van marketeers ging hiervoor intensief aan de slag. Een woordje uitleg door Els Moreels Marketing Manager Marketing Promotion, Colruyt Group), Jessie Maras (Head of Strategic Marketing, Colruyt) en Laura Bonnewyn (Account Manager, CCX).

Waarom besloten jullie multiculturele producten in de rekken te introduceren?
We krijgen steeds meer klanten in de winkel met diverse levensstijlen: vegetariërs, moslims, mensen met glutenintolerantie... We merkten dat ons huidige aanbod de noden van de groeiende moslimgemeenschap nog niet optimaal invult. Vaak gaat het om gezinnen met kinderen die op een prijsbewuste manier winkelen, en dat is net de hoofddoelgroep van Colruyt. We willen al onze klanten zo goed mogelijk bedienen en efficiënt laten winkelen, onder andere door ons productaanbod af te stemmen op hun noden.

Hoe zijn jullie te werk gegaan om de noden van deze doelgroep in te vullen?
We stelden multidisciplinaire teams samen met onder andere  een product group manager, analyst, strateeg en marketeer om multiculturaliteit in zijn geheel te bekijken. Vanuit onze eigen expertise boden we elk een specifieke meerwaarde en konden we gericht resultaat boeken.
We begonnen met user research, zowel bij onze eigen medewerkers als in etnische winkels. Zo gingen we boodschappen doen samen met etnische klanten om te zien hoe zij hun producten kiezen. We organiseerden workshops met een gemengd publiek over koken, over hoe ze inspiratie zoeken … Dat was voor ons een hele nieuwe aanpak en benadering van onze doelgroep. We kregen daarbij ook advies van externe specialisten in multiculturaliteit.

Wat was het resultaat van het onderzoek?
Onze moslimklanten gaven aan dat ze vooral op zoek gaan naar vegetarische en alcoholvrije producten. Die zijn 100 % zeker halal. Dus hebben we nagedacht hoe we dat op een toegankelijke manier zichtbaar konden maken. De oplossing: een bijkomende voorkeur toevoegen in de MyColruyt-app. Als een product alcoholvrij of vegetarisch is, staat dat er nu heel duidelijk op. Dat is trouwens ook handig voor vegans, vegetariërs en zwangere vrouwen. Elke consument krijgt zo op een heel eenvoudige manier een overzicht van wat hij mag en wil eten. En we laten de keuze bij hem. Die vraag kwam ook meermaals naar boven tijdens het klantenonderzoek.

Hoe vertaalden jullie dat naar de winkel?
Er kwamen een 40-tal nieuwe producten bij in verschillende assortimenten, gaande van Turkse kazen, tot oosterse kruiden, bulgur en couscous. Verder zijn we ook op zoek gegaan naar bepaalde merken die heel populair zijn bij moslims zoals Flavori, Dari, Pomms en Hawaï. Niet alleen moslims, maar ook liefhebbers van de wereldkeuken vinden er hun ding in. De nieuwe producten liggen niet in een apart rek, maar gewoon naast soortgelijke producten verspreid in de winkel, net zoals bij het veggie- en glutenvrije aanbod.

Hoe bereiken jullie de moslimklanten?
We willen een representatief beeld van de maatschappij weergeven in onze communicaties, van tv-spotjes tot reclamefolders. Om een goed evenwicht te behouden, vertrekken we vanuit de gelijkenissen, niet vanuit de verschillen. We legden verschillende communicatie-uitwerkingen voor aan medewerkers en klanten. Daar hebben we veel uit geleerd. En dat blijft de basis van onze inspanningen om ons principe van inclusiviteit te realiseren.

Bij de lancering voerden we een videocampagne op Facebook en Instagram, en werden de features van de MyColruyt-app nog eens in de verf gezet. Het kookteam van Colruyt publiceert regelmatig recepten van etnische oorsprong in de folders en kookboeken. Ze werken daarvoor samen met freelancers met Turkse of Marokkaanse roots. En de recepten spreken een ruim publiek aan.  

Ook intern hebben we heel wat inspanningen gedaan om onze multiculturele aanpak te verspreiden onder de medewerkers, onder andere via ons videojournaal L!nk en de toolbox ‘Een spel rond diversiteit’.  

Hebben jullie al enig zicht op de resultaten?
Voor Colruyt heeft de campagne over de MyColruyt-app dit jaar de meeste impact gehad. Uiteraard niet alleen door onze multiculturele initiatieven. De nieuwe producten zijn nu geïntroduceerd in 42 winkels, vooral in Brussel, Antwerpen en andere stedelijke gebieden. Het is nog te vroeg om ze nu al te evalueren: zoals alle nieuwigheden moeten ze hun weg kunnen vinden.  En wat het projectteam betreft: wij volgen de evolutie op de voet en gaan nog regelmatig een keer samen etnisch eten.
 
Advertorial: Ook zin om impact te hebben als marketeer bij Colruyt Group? Bekijk onze jobs op jobs.colruytgroup.com.



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY






INTERVIEW

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie):

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie): "Als het hart de richting aangeeft, volgt het hoofd vanzelf"



DOSSIER  



Merit Awards 2019: de laureaten en finalisten  


Dit jaar reikte de jury van de Merit Awards, voorgezeten door Mieke Debeerts (chief customer experience & marketing communications officer, Belfius), aan de zijde van de redactie van de Merit...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Weg met stereotiepe reclame  


De laatste jaren ontstaan nieuwe reclamedynamieken als weerspiegeling van de samenleving. Die werden meer bepaald in gang gezet door groepen als Unilever of P&G en dragen bij om de verschillende...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Luxury: What's in a name?  


Hoe evolueert het aankoopgedrag van consumenten voor luxeproducten? Dat is de vraag die de Luxury Survey studie van Roularta zich stelde. De studie die voor het eerst in 2015 werd gevoerd, kreeg...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier