SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Koen Van Impe (BAM): "Hoe meer meaningful marketeers er zijn, hoe meer meaningful brands er zullen ontstaan."

Vrijdag 21 September 2018


Koen Van Impe (BAM):

Exact een jaar en een week geleden werd na een lange voorbereidingsperiode BAM boven de doopvont gehouden, een fusie van het IAB, STIMA en BDMA. Het mantra van de marketingvereniging is sinds zijn ontstaan het uitdragen van meaningful marketing. Koen Van Impe die naast zijn job als CEO van &KOO voorzitter is van de vereniging, maakt de balans op van een druk jaar.

In welke mate is de fusie van drie sterke historische verenigingen in BAM geslaagd?
Die fusie is een huzarenstukje geweest waar Patrick Steinfort, Directeur van BAM, een belangrijke rol in heeft gespeeld. Het lijkt eenvoudig, maar het fusioneren van drie vzw's met een dergelijk verleden was niet eenvoudig. De teams, tools, boekhouding en events moesten allemaal op elkaar afgestemd worden. In ons eerste jaar hebben we er vooral voor gezorgd dat een continuïteit was in de events. We hebben BAM in 2017 gelanceerd tijdens The Rentree, we organiseerden een straf Marketing Congres en hadden een bijzondere tiende editie van The Mixx Awards met de jury's die exclusief uit vrouwen waren samengesteld. Daarnaast waren er de organisatie van de Master Marketeers en de dertigste editie van het Studentencongres. Verder zijn we erin geslaagd om de leden van de oude vzw's te converteren in de BAM-werking. We hebben veel nieuwe leden kunnen overtuigen, zowel individuele als bedrijven. We zijn ook kunnen verbreden, omdat we nu ook formules hebben voor bijvoorbeeld academici die marketingles geven. Dit jaar gaan we verder met de organisatie van onze sleutelevents, maar we zullen daar ook in innoveren.

Wat zal er veranderen?
Het is iets te vroeg om in detail te treden, maar we willen van het BAM Marketing Congress een totaalervaring maken waarin de traditionele ingrediënten zoals inspireren, networking en een stukje ontspanning meer op elkaar afgestemd worden. De klassieke congresformule zal er dus iets anders uitzien, zeker vanaf 2019. We zijn ook aan het onderzoeken welke nieuwigheden we nog kunnen lanceren. Het gaat niet om nieuwe award shows, congressen of seminaries, want daar zijn er al genoeg van. We willen vooral samenwerken met andere partijen in de markt en op een slimme manier relevante thema's voor marketeers dichter bij de mensen brengen.

Even belangrijk als de bekende events is waar er achter de schermen aan gewerkt is dit jaar door BAM.
Dat klopt. We zijn erin geslaagd de connectie te bouwen met onze gesprekspartners bij de verschillende overheden en andere verenigingen. Dit met als doel om standpunten te verenigen en op dossiers te werken die belangrijk zijn voor de toekomst van het marketingvak. En uiteraard vertrekkende vanuit onze missie om meaningful marketing uit te dragen. Voorbeelden zijn onze samenwerking met de Raad voor de Reclame rond de problematiek van influencer marketing en onze voortrekkersrol die we in samenwerking met de overheid en andere verenigingen gespeeld hebben in heel het GDPR-gebeuren. Daarnaast zijn we pionier geweest op het vlak van e-privacy. BAM is nu ook al bezig met een leidende rol te nemen in de discussie over hoe nieuwe technologieën zoals blockchain en AI het marketingvak zullen beïnvloeden, meer bepaald over hoe we daar als land mee moeten omgaan en hoe we ervoor kunnen zorgen dat de overheid de juiste stappen zet op het vlak van regulering. Daarnaast zijn we ook lid geworden van de Raad van Bestuur van Mediahub Brussel. Hierbij zitten we samen met de VUB en de Vlaamse Overheid aan tafel om Brussel als internationale stad op het vlak van Media en marketing in het licht zetten. We zullen onder meer mee een postgraduaat Media Economics organiseren. Kortom, dat zijn dossiers die minder bekend zijn, maar waar we heel veel tijd en moeite insteken. Die initiatieven passen perfect in de organisatie die BAM wil zijn, en meer bepaald in zijn doel om meaningful marketing te verspreiden.

Op welke verwezenlijkingen ben je het meest trots?
Naast de partnerships ben ik trots op enkele nieuwe 'Expert Hubs' die we hebben opgericht. De Marketing & Technology Hub onder leiding van Inge Vandervelpen hebben we opgericht om te kijken welke spelers er in de markt actief zijn en welke technologieën mainstream worden. Daarnaast is er de nieuwe hub Marketing & Society waar we marketeers willen inspireren om aan purpose marketing te doen. Verder hebben we een een hub opgericht voor start-ups in marketing. Daar willen we de brug bouwen naar starters die gebaat zijn bij een goede marketingondersteuning.

Wordt er door de Belgische marketeers na een jaar BAM al meer aan meaningful marketing gedaan?
Die zoektocht naar wat meaningful marketing kan zijn, is voor iedereen anders. We zien wel dat meer en meer merken belang hechten aan het hebben van een zogenaamde 'higher purpose'. Voor veel jongeren is dat trouwens al een conditio sine qua non. We zijn ervan overtuigd dat hoe meer meaningful marketeers we onder ons hebben, hoe meer meaningful brands er zullen ontstaan. Marketeers bedenken producten en diensten, maar moeten dat doen op een evenwichtige manier voor zowel het individu, het collectief als voor het bedrijf. Dat impliceert een denkwijze die dus minder gedreven wordt door puur financiële parameters, maar door parameters die een maatschappelijk belang nastreven. Wat BAM wil doen is de toekomst van ons vak in de juiste richting laten evolueren.

Hoe wordt BAM gepercipieerd in het buitenland?
Er wordt vanuit het buitenland gekeken naar wat we aan het doen zijn met BAM. Het is een interessant nieuw model. In de meeste landen zijn vakorganisaties georganiseerd vanuit belangengroepen zoals we die vroeger hier ook kenden. We vertegenwoordigen nog altijd digital, DM en heel het data-gebeuren, maar nu vanuit een higher purpose. Met BAM verdedigen we een beroep en niet alleen een belang van bepaalde mensen in dat beroep.



ARCHIVE / ASSOCIATIONS






INTERVIEW

Christine Jean (AG Insurance):

Christine Jean (AG Insurance): "Digital speelt steeds beter zijn rol in holistische communicatiestrategieën"



DOSSIER  



Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Influencer marketing: tussen emancipatie en zelfregulering  


Met het oog op meer transparantie publiceerde de FOD Economie half mei een erg strikte richtlijn inzake influencer marketing. Het initiatief werd onthaald op een storm van protest en meteen weer...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier