SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: Franstalige Belgen meer blootgesteld aan reclamespots dan Vlaams of Britse televisiekijkers

Zondag 16 September 2018


Seen from Space: Franstalige Belgen meer blootgesteld aan reclamespots dan Vlaams of Britse televisiekijkers
De Britse tv-markt wordt terecht beschouwd als matuurder dan de onze. Maar de kloof wordt mettertijd – en almaar sneller – kleiner.
Ondanks de sterke evolutie in de kijkgewoonten en –wijzen in het Verenigd Koninkrijk, blijkt uit de officiële BARB-cijfers dat het aantal tv-spots dat op een gemiddelde dag bekeken wordt, uiteindelijk weinig veranderd is de afgelopen tien jaar. Na een piek die samenviel met de overgang naar digital, zag de Britse kijker tijdens het eerste semester van 2018 gemiddeld 42 spots per dag: precies hetzelfde aantal als tien jaar eerder.

En bij ons? In het noorden zag de gemiddelde televisiekijker tijdens het eerste semester van 2018 bijna 20% meer spots dan tijdens dezelfde periode in 2008. Hij zag gemiddeld 41 spots per dag, bijna hetzelfde aantal als wat de BARB opmat in het Verenigd Koninkrijk. We mogen wel niet vergeten dat er in 2008 acht gehorodateerde zenders waren, tegenover een veertigtal vandaag. Aan Franstalige zijde is het gemiddelde aantal dagelijks geziene spots op de nationale zenders weliswaar gestegen, maar niet echt spectaculair. Maar in 2018 omvat dat aantal ook de Belgische spots op TF1: geen nieuwe reclamedruk, maar wel de registratie van een bestaande maar tot dusver ongemeten reclamedruk. Met 43 spots per dag is de Franstalige televisiekijker dus meer blootgesteld aan reclame dan zijn Britse of Vlaamse tegenhanger. Des te meer omdat deze berekening geen rekening houdt met de Franse spots uitgezonden door TF1 (de overgrote meerderheid van de tijdens het eerste semester uitgezonden spots – 70%). Daar zaten we zonder enige twijfel boven 45 spots per dag.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie):

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie): "Als het hart de richting aangeeft, volgt het hoofd vanzelf"



DOSSIER  



Merit Awards 2019: de laureaten en finalisten  


Dit jaar reikte de jury van de Merit Awards, voorgezeten door Mieke Debeerts (chief customer experience & marketing communications officer, Belfius), aan de zijde van de redactie van de Merit...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Weg met stereotiepe reclame  


De laatste jaren ontstaan nieuwe reclamedynamieken als weerspiegeling van de samenleving. Die werden meer bepaald in gang gezet door groepen als Unilever of P&G en dragen bij om de verschillende...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Luxury: What's in a name?  


Hoe evolueert het aankoopgedrag van consumenten voor luxeproducten? Dat is de vraag die de Luxury Survey studie van Roularta zich stelde. De studie die voor het eerst in 2015 werd gevoerd, kreeg...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier