SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: Franstalige Belgen meer blootgesteld aan reclamespots dan Vlaams of Britse televisiekijkers

Zondag 16 September 2018


Seen from Space: Franstalige Belgen meer blootgesteld aan reclamespots dan Vlaams of Britse televisiekijkers
De Britse tv-markt wordt terecht beschouwd als matuurder dan de onze. Maar de kloof wordt mettertijd – en almaar sneller – kleiner.
Ondanks de sterke evolutie in de kijkgewoonten en –wijzen in het Verenigd Koninkrijk, blijkt uit de officiële BARB-cijfers dat het aantal tv-spots dat op een gemiddelde dag bekeken wordt, uiteindelijk weinig veranderd is de afgelopen tien jaar. Na een piek die samenviel met de overgang naar digital, zag de Britse kijker tijdens het eerste semester van 2018 gemiddeld 42 spots per dag: precies hetzelfde aantal als tien jaar eerder.

En bij ons? In het noorden zag de gemiddelde televisiekijker tijdens het eerste semester van 2018 bijna 20% meer spots dan tijdens dezelfde periode in 2008. Hij zag gemiddeld 41 spots per dag, bijna hetzelfde aantal als wat de BARB opmat in het Verenigd Koninkrijk. We mogen wel niet vergeten dat er in 2008 acht gehorodateerde zenders waren, tegenover een veertigtal vandaag. Aan Franstalige zijde is het gemiddelde aantal dagelijks geziene spots op de nationale zenders weliswaar gestegen, maar niet echt spectaculair. Maar in 2018 omvat dat aantal ook de Belgische spots op TF1: geen nieuwe reclamedruk, maar wel de registratie van een bestaande maar tot dusver ongemeten reclamedruk. Met 43 spots per dag is de Franstalige televisiekijker dus meer blootgesteld aan reclame dan zijn Britse of Vlaamse tegenhanger. Des te meer omdat deze berekening geen rekening houdt met de Franse spots uitgezonden door TF1 (de overgrote meerderheid van de tijdens het eerste semester uitgezonden spots – 70%). Daar zaten we zonder enige twijfel boven 45 spots per dag.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Colruyt benadert multiculturaliteit vanuit holistische aanpak

Colruyt benadert multiculturaliteit vanuit holistische aanpak



DOSSIER  



CIM NRS 2018: onze analyses  


In afwachting van de een jaar geleden aangekondigde ontwikkelingen (de schatting van het bereik per dag voor de kranten, die van het bereik per nummer van de magazines en de merkbereikmeting door...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier