SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Nothing beats Bohemian Rhapsody, door Fred Bouchar (MM)

Zaterdag 8 September 2018


Nothing beats Bohemian Rhapsody, door Fred Bouchar (MM)
Als we de buzz op de sociale media en in de pers mogen geloven, zijn de twee drukst besproken reclamevideo’s van de afgelopen weken de nieuwe spots van John Lewis en Nike. De eerste verraste door zijn timing (zoals een zekere Lyndsay Lloyd tweette: “Ik viel op een avond in september in slaap en werd wakker in december) en pakte in 24u tijd heel Groot-Brittannië in, zoals wel vaker gebeurt met de spots van Adam & Eve DDB voor John Lewis. De tweede heeft z’n voor- en tegenstanders, al naargelang je het eens bent met de idee dat een sterk merk als Nike legitiem is in z’n maatschappelijk engagement. De spot van John Lewis doet dromen, die van Nike houdt ons voor dat we dat niet genoeg doen. Beide uitstekende creaties doen precies wat ze moeten doen.
 
Maar hoe komt het dat ze onmiddellijk viraal gingen? Overal ter wereld dan nog? Samenvattend zou je kunnen zeggen dat ze gebaseerd zijn op een paar beproefde recepten. Aan de ene kant heb je goede muziek en een stel kinderen. Aan de andere kant een charismatische, rebelse sportman. Genoeg om een mooie verhaal te vertellen. Want daar komt het op neer: een verhaal zoals er altijd al verteld worden.
 
In werkelijkheid kan dat nieuwe logo van John Lewis ons niet veel schelen en hetzelfde geldt voor de lotgevallen van de Amerikaanse voetballer met Fellaini-haar. Beide spots spreken aan omdat ze de kijker mee in hun verhaal trekken. Zoals Ridley Scott uitlegde tijdens de laatste Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase in Cannes: “Het is niet nodig om ongelooflijke dingen te doen, maar het komt erop aan de nieuwsgierigheid te prikkelen. Dat is de prioriteit die elke regisseur voor ogen moet houden. De rest is een kwestie van technieken en beelden, veel is daar niet aan. Wat telt, is dat je een meeslepend verhaal vertelt.”
 
Geen van beide spots bevat disruptieve of fundamenteel innoverende elementen. John Lewis komt al sinds 2007 met dezelfde sprookjes en Nike hamert al 30 jaar op zijn slogan ‘Just do it’. ‘Al gezien’ zouden de creatieven die de Craft-categorie in het lieven riepen om dit soort spots te kunnen bekronen: niks nieuws onder de zon, maar ze hadden ze wát graag zelf gemaakt.
 
Het brengt ons bij de vraag of reclame zichzelf voortdurend moet heruitvinden. Is alles al niet uitgevonden in dit vak? Dat is de vraag die ik mezelf (en jullie dus ook) stel, na het lezen van een interview met de brutale Australische professor Mark Ribson die ik een jaar geleden ook al zo goed vond tijdens zijn Tell A Vision-toespraak bij de BVAM.
 
“De marketingindustrie denkt heel de tijd dat al wat oud is dood is en dat we revolutionaire tijden beleven”, legde hij uit aan onze collega’s van ADN. “Dat komt volgens mij door twee factoren. Ten eerste hebben we onvoldoende respect voor de geschiedenis. De meeste marketeers hebben geen gespecialiseerde opleiding genoten, ze kennen de roots van hun vakgebied niet. Ze weten niet dat wat ze ontdekken, vaak eerder al uitgevonden werd door iemand anders.”
 
“De tweede factor heeft te maken met de fascinatie van marketing voor disruptie, ook al is dat niet aan de orde. Het is veel makkelijker te roepen dat iets voorbijgestreefd is en met een alternatief te komen dan een manier te tonen waaruit blijkt dat er niets veranderd is. Een hoop trendwatchers en futurologen zouden meteen zonder werk zitten.”
 
En hij besluit: “Er valt niet veel geld te verdienen met de boodschap dat er niets verandert, als je iets nieuws probeert te verkopen.”
 
Als je zin hebt om nog meer te leren van mijn favoriete professor kan ik je zijn uiteenzetting met de veelzeggende titel ‘The Shit that does and the shit that doesn't matter in the marketing’ aanraden. De passage over ‘techno porn’ is geweldig.



ARCHIVE / CREATIONS






INTERVIEW

Colruyt benadert multiculturaliteit vanuit holistische aanpak

Colruyt benadert multiculturaliteit vanuit holistische aanpak



DOSSIER  



CIM NRS 2018: onze analyses  


In afwachting van de een jaar geleden aangekondigde ontwikkelingen (de schatting van het bereik per dag voor de kranten, die van het bereik per nummer van de magazines en de merkbereikmeting door...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier