SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Schandaalcultuur door Griet Byl (MM)

Zondag 9 September 2018


Schandaalcultuur door Griet Byl (MM)
Terwijl bij Medialaan ondanks de uitstekende prestaties van het journaal koppen rollen op de nieuwsdienst en de redactie niet aarzelt om openlijk de vuile was aan te kaarten, loopt op Canvas heel de maand september de uitstekende reeks ‘Dank dat u bij ons was'. Die is gewijd aan veertig jaar televisiejournalistiek op de openbare omroep en toont enkele van Vlaanderens meest emblematische nieuwslezers – van ankers of televisiegezichten was toen nog geen sprake – die niet zonder enige nostalgie en met een zekere mildheid getuigen over hun job, hun tijd, hun vak.

Een sterrenstatus genoten ze niet – moest dat wel het geval geweest zijn, hadden we beslist stiekem gedweept met William Van Laeken, Martine Tanghe of Bavo Claes – maar iedereen kende hen wel en ze staken hun vakkundig beargumenteerde mening niet altijd onder stoelen of banken. Zo waren ze niet te beroerd om met hun kritische vragen deze of gene minister het vuur aan de schenen te leggen, met antwoorden al dan niet naast de kwestie als resultaat. Ze hadden, zoals een openbare omroep nu eenmaal betaamt, een soort van curerende functie. En of je het daar nu mee eens was of niet, die deed op zijn minst dienst als baken.

Ondertussen is er natuurlijk veel veranderd. Niet alleen in het televisielandschap dat – gelukkig maar – verlost werd van zijn staatsmonopolie, maar net zo goed in de media en, jawel hoor, in de maatschappij in het algemeen. Zo is, een paar bloedige economische crisissen en enkele disruptieve technologische revoluties later, de consolidatie in het medialandschap bijvoorbeeld een feit. En transformeerde elke mondige burger met of zonder onderbouwde mening (met dank aan Twitter en konsoorten) tot een potentiële journalist. Ook de Chinese muur tussen redactie en commercie werd steeds relatiever. En, last but not least, woordvoerders groeiden uit tot de helden van de moderne tijd, met een cruciaal takenpakket. Nooit was de grens tussen on en off the record zo groot.

Paradoxaal genoeg leven we los daarvan in een onverbiddelijke schandaalcultuur, waarbij de terechte relevantie van de door al dan niet grondige research blootgelegde wantoestanden behoorlijk snel tenietgedaan wordt door alweer de volgende ‘gate’. Met een bliksemsnelle tweespalt tussen believers en non believers als gevolg. Zonder ruimte voor een grondig debat, laat staan reële verandering. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Hopelijk is de ophefmakende reportage van Pano die de afgelopen dagen alle media domineert daar een van.



ARCHIVE / MEDIA - AUDIOVISUAL






INTERVIEW

Antoinette Ribas (DDB):

Antoinette Ribas (DDB): "Als we geloofwaardig willen blijven en verbonden met ons publiek, moeten we om te beginnen diversiteit in ruime betekenis en niet enkel inzake sekse aanmoedigen"



DOSSIER  



Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier