SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Vlaamse Netflix: Heimat marketing, door Fons Van Dyck (MD, Think BBDO)

Vrijdag 7 September 2018


Vlaamse Netflix: Heimat marketing, door Fons Van Dyck (MD, Think BBDO)
Medialaan kondigde vorige week aan te starten met een ‘Vlaamse’ Netflix. Maar zitten Vlamingen wel te wachten op Heimat-televisie?

​De doorbraak van uitgesteld kijken en de komst van het Amerikaanse Video-On-Demand platform Netflix in België in 2013 is niet zonder gevolgen gebleven voor de traditionele televisiezenders. Medialaan zag vooral dat fictiereeksen niet langer live bekeken werden en kwam vorige week met de oplossing: een “Vlaamse” Netflix. Een idee dat ook bij de openbare omroep op bijval kon rekenen.
 
Het is geen typisch Vlaamse fenomeen. Ook in het buitenland zien we steeds meer en meer zenders de handen in elkaar slaan om een eigen Netflix te vormen met lokale fictie. De protectionistische tendens dient als tegengewicht voor de Amerikaanse Netflix die de lokale ecosystemen in het gedrang brengt, en het maken van eigen fictie moeilijk maakt. Maar de echte vraag is of de Vlaamse kijker wel nood heeft aan deze stap richting Vlaamse Heimat televisie?
 
De van oorsprong Duitse term ‘Heimat’ laat zich moeilijk vertalen. Het insinueert een gevoel van veiligheid en vertrouwdheid, dicht bij huis, onder “ons soort mensen”. Een gevoel van thuis zijn en het ontdekken van zichzelf. In Duitsland is er sinds kort zelfs een heus ministerie van Heimat dat moet waken over de Duitse identiteit en cultuur. Het tijdschrift ‘Stern’ ging deze zomer na wat Heimat nu precies betekent voor de “gewone” Duitsers en daaruit kwam naar boven dat er niet zoiets bestaat als één Heimat. Het is voor velen ook een zeer persoonlijke emotie, een gevoel dat niet gelinkt is aan één bepaalde identiteit of één bepaalde cultuur.
 
In 2009 schreef ik in mijn boek ‘De kracht van Wit’ al dat Heimat een reactie is op de globale wereld waarin eigenheid en culture identiteit verloren dreigen te gaan. Een antwoord ook op een wereld van onzekerheden en onbekenden. Een wereld waarin sindsdien opnieuw grenzen worden getrokken, en muren worden gebouwd.
 
De Vlaamse televisiezenders creëren met een ‘Vlaamse’ Netflix een cocon waarin Vlaamse fictie gewaarborgd kan blijven en er een Vlaams ‘Heimat’ gevoel gecreëerd kan woren. Kijkers krijgen de kans om te kiezen voor fictie die dichter bij huis is en voor meer herkenbaarheid zorgt. Of daar ook een markt voor is, zal nog moeten blijken. Cijfers wijzen al langer uit dat Vlamingen gehecht zijn aan content van eigen bodem (kijk maar naar het grote succes van Radio 2 al vele jaren), maar of ze bereid zijn om te betalen voor een apart platform valt nog af te wachten.



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY






INTERVIEW

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie):

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie): "Als het hart de richting aangeeft, volgt het hoofd vanzelf"



DOSSIER  



Merit Awards 2019: de laureaten en finalisten  


Dit jaar reikte de jury van de Merit Awards, voorgezeten door Mieke Debeerts (chief customer experience & marketing communications officer, Belfius), aan de zijde van de redactie van de Merit...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Weg met stereotiepe reclame  


De laatste jaren ontstaan nieuwe reclamedynamieken als weerspiegeling van de samenleving. Die werden meer bepaald in gang gezet door groepen als Unilever of P&G en dragen bij om de verschillende...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Luxury: What's in a name?  


Hoe evolueert het aankoopgedrag van consumenten voor luxeproducten? Dat is de vraag die de Luxury Survey studie van Roularta zich stelde. De studie die voor het eerst in 2015 werd gevoerd, kreeg...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier