SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Digitale transformatie: struisvogelpolitiek bij onze kmo's?, door François Bryssinck (CEO, Megabyte)

Zondag 2 September 2018


Digitale transformatie: struisvogelpolitiek bij onze kmo's?, door François Bryssinck (CEO, Megabyte)
Afgelopen juni voerde Megabyte een studie uit over de houding van kmo’s met betrekking tot de digitale transformatie. Onlineverkoop, aanwezigheid op sociale netwerken, GDPR, samenwerkingstools of telewerken, stuk voor stuk zijn het nieuwigheden waar bedrijven snel hun voordeel mee doen. We wilden dus kijken wat de situatie op de markt is, en nagaan of onze ondernemers mee zijn met de verschillende innovaties die hun processen optimaliseren en dus hun business boosten.

Zo konden we vaststellen dat meer dan 50% van onze klanten erkende interesse te hebben of te investeren in procesautomatisatie. Driekwart is zelfs van mening dat artificiële intelligentie (AI) op korte termijn een reële impact op hun zaken zal hebben. Dit neemt niet weg dat we, als we naar het terrein kijken, een zekere apathie vaststellen tegenover de digitale transformatie.

Wat conformiteit met de wetgeving betreft, zegt minder dan een derde van de bevraagde kmo’s volledig in orde te zijn met de GDPR-regels, die nochtans verplicht zijn sinds afgelopen mei. Omgekeerd geeft een kmo op vijf toe hiervoor nog niets ondernomen te hebben. Hoewel dit een alarmerende tendens is, willen we toch ook de bewustwording bij onze ondernemingen onderstrepen, die de ambitie hebben – of al begonnen zijn – om hier verandering in te brengen.
 
Kijken we naar het gebruik van samenwerkingstools zoals Skype, SharePoint of andere CRM-pakketten, dan verklaart 25% van onze kmo’s hier geen gebruik van te maken. Verder maakt een bedrijf op vijf geen gebruik van de Cloud om zijn gegevens op te slaan, en moeten we, in een tijd waarin veel werknemers en werkzoekenden dromen van meer flexibiliteit op de werkvloer, verrassend genoeg vaststellen dat 30% van de kmo’s helemaal niet aan telewerken denkt voor zijn personeel.
 
Onze studie peilde ook naar de websites en het onlinegedrag van onze kmo’s. Daaruit komt naar voren dat slechts 6% van de onderzochte kmo's een online verkoopplatform heeft, terwijl meer dan 50% zijn website voornamelijk als etalage beschouwt… Dit lijkt enigszins tegenstrijdig, wetende dat slechts 20% van hen uiteindelijk leads ontvangt via zijn website, en dat voor bijna 20% van alle ondervraagden die website bovendien geen doorlopend beheer vereist.
 
Als het over marketing en promotie gaat, zegt 20% niet aanwezig te zijn op sociale media en helemaal niet op de hoogte te zijn van wat er online gezegd wordt over zijn bedrijf. Van de meerderheid die wel de stap gezet heeft, is slechts 30% er echt actief mee bezig, en dat voornamelijk op Facebook en LinkedIn, veruit de meest populaire kanalen, gevolgd door Twitter.
 
Promotie en blootstelling vereisen natuurlijk ook beveiliging. Wat cybersecurity betreft, is het een geruststelling te weten dat de meerderheid (66%) van onze kmo’s zich voldoende beschermd acht.
 
Om hun resultaten te analyseren, ten slotte, doen onze kmo’s enerzijds beroep op de oplossingen van hun boekhouder (48%) en anderzijds op Business Intelligence tools (28%). Dat gezegd zijnde verklaart meer dan 1 op 2 ondernemers strategische beslissingen te nemen op basis van Excelsheets: een klassieke tool, die nog steeds zijn waarde heeft en de pragmatische aanpak van onze Belgische ondernemingen benadrukt.
 
De digitale transformatie is een must voor elk bedrijf om zowel agility als duurzaamheid in de tijd te garanderen. Ondanks de soms grote lacunes die onze enquête aan het licht bracht, onthouden we een enkele terugkerende statistiek die even positief als hoopgevend is: het aanzienlijk percentage van onze klanten dat zich bewust is van het probleem, en beter wil doen. In het geval van deze enquête geeft de grote meerderheid van onze kmo’s blijk van luciditeit, en ook al zijn ze geen pioniers in de digitale revolutie, ze zijn absoluut klaar om mee te evolueren richting meer digitalisering.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie):

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie): "Als het hart de richting aangeeft, volgt het hoofd vanzelf"



DOSSIER  



Merit Awards 2019: de laureaten en finalisten  


Dit jaar reikte de jury van de Merit Awards, voorgezeten door Mieke Debeerts (chief customer experience & marketing communications officer, Belfius), aan de zijde van de redactie van de Merit...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Weg met stereotiepe reclame  


De laatste jaren ontstaan nieuwe reclamedynamieken als weerspiegeling van de samenleving. Die werden meer bepaald in gang gezet door groepen als Unilever of P&G en dragen bij om de verschillende...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Luxury: What's in a name?  


Hoe evolueert het aankoopgedrag van consumenten voor luxeproducten? Dat is de vraag die de Luxury Survey studie van Roularta zich stelde. De studie die voor het eerst in 2015 werd gevoerd, kreeg...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier