SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Laura Moerkerken en Fabien Bruyneel (Zigt): "Ons enig contract is een contract van vertrouwen"

Zondag 2 September 2018


Laura Moerkerken en Fabien Bruyneel (Zigt):
Zigt dat sinds dit jaar lid is van de UMA, start een corporate communicatiecampagne. Doelstelling: hun unieke positionering als volledig onafhankelijke media-adviseurs in de verf zetten. Laura Moerkerken (Managing Director) en Fabien Bruyneel (Media Director) geven tekst en uitleg bij hun mantra ‘Freedom of Media’.

Op jullie site presenteren jullie een handvest dat na nadruk legt op wat jullie handelsmerk is – media-advies dat los staat van de aankoop – en jullie positionering als “alternatief voor de voornaamste bureaus”. Hoe vertaalt zich dat in jullie businessmodel?
Laura Moerkerken:
De basisidee in onze filosofie is dat je om adverteerders objectief media-advies te kunnen geven geen geld kan verdienen op de media die je aanraadt. Daarom laten we ons uitsluitend betalen voor de toegevoegde waarde die we leveren, door de vraagstukken waarmee adverteerders geconfronteerd worden op te lossen. Bij ons staat het media-advies dus volledig los van de aankoop. Met onze visie willen we een alternatief voor de traditionele mediabureaus bieden en de kritische marketeer aanspreken. Verder omvat ons dienstenpakket dezelfde activiteiten als in een ‘gewoon’ mediabureau, dus planning, buying, research, strategie, enzovoort.

Jullie nemen met andere woorden geen percent op de aangekochte mediaruimte bij de regies. Hoe worden jullie dan betaald voor je diensten?
Fabien Bruyneel:
We werken op basis van een uurtarief dat we op voorhand proberen in te schatten. Dat heeft het grote voordeel dat we volledig onafhankelijk en vrij kunnen oordelen, omdat ons inkomen niet afhangt van de hoeveelheid al dan niet aangekochte mediaruimte. De marketingdoelstelling van de adverteerder staat centraal. Het is onze taak om de centen van de adverteerder op de best mogelijke manier te investeren. Onze eigen centen verdienen we met onze prestaties voor de klanten en niet dankzij de regies. Dat is een heel gezonde en transparante werkwijze.

LM: Er worden geen afspraken over een te behalen volume aan investeringen in een bepaald medium gemaakt. Als we bijvoorbeeld vinden dat een merk minder tv moeten doen en meer instore, kunnen we dat adviseren, omdat we niet gebonden zijn aan een bepaald afgesproken volume bij de regies.

Jullie benadrukken verder dat je niet met contractuele verplichtingen werkt. Wat bedoelen jullie daar precies mee?
FB:
Ons contract is een contract van vertrouwen. We geven alles wat we kunnen en moeten onszelf elke dag opnieuw bewijzen. Klanten kunnen indien gewenst ook met deeltrajecten bij ons komen aankloppen, bijvoorbeeld enkel voor de strategie of de aankoop. In de praktijk schakelen de meeste klanten ons op alle onderdelen in.

Jullie schuiven jullie Benelux-aanwezigheid naar voren als troef. Voor welke klanten werken jullie in deze landen?
LM:
Onder andere voor LG en Coolblue. Voor hen beheren we de strategie, planning en inkoop. We zien dat veel beslissingen op Benelux-niveau genomen worden en daar kunnen we onze klanten teams perfect op aanpassen.

FB: We hebben een kantoor in Amsterdam met 60 medewerkers en hier in België zijn we met tien. We werken zeer nauw samen, gaan geregeld bij elkaar langs ook. Die mixiteit is verrijkend en zorgt ervoor dat klanten het hele plaatje kunnen begrijpen. Zo helpen we bijvoorbeeld Nederlandse klanten met het begrijpen van cultuurverschillen.

Jullie staan naar verluidt ook zeer kritisch tegenover pitches?
FB:
Inderdaad. Er zijn er veel te veel en ze zijn zeer tijdrovend. Dat weegt op de business en ook op het bureau. Bovendien willen we ons businessmodel niet in een Excel-file steken. Dat is niet meer van deze tijd. En toch blijven adverteerders, ook al beweren ze op zoek te zijn naar een innoverende aanpak, vragen naar Excel-files om zich een oordeel te vormen.

LM: Dat belet echter niet dat we onze kansen verdedigen als we een uitdagende pitch zien.

Zigt heeft ook een eigen studio? Wat doet die dan?
FB:
Die is bedoeld om op vraag van de klanten zo snel mogelijk materiaal te kunnen aanpassen en aldus kort op de bal te kunnen spelen. Het is vooral een technische activiteit die ervoor zorgt dat we een totaalpakket van diensten kunnen aanbieden. Maar het concept komt altijd van het creatief bureau; we werken dan ook heel nauw met hen samen.

In 2017 realiseerden jullie een billing van 15,7 miljoen. Hebben jullie enig Zigt op wat 2018 brengen zal?
LM:
Billing is hier in huis geen doel op zich en de inkoop is in ons geval geen factor die iets zegt over hoe groot we zijn. We volgen dat niet zo op, we zijn een winstgevend bureau en we groeien. We geloven in ons vak, in de schoonheid van ons vak ook.



ARCHIVE / AGENCIES - MEDIA






INTERVIEW

Colruyt benadert multiculturaliteit vanuit holistische aanpak

Colruyt benadert multiculturaliteit vanuit holistische aanpak



DOSSIER  



CIM NRS 2018: onze analyses  


In afwachting van de een jaar geleden aangekondigde ontwikkelingen (de schatting van het bereik per dag voor de kranten, die van het bereik per nummer van de magazines en de merkbereikmeting door...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier