SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: the long and the short

Vrijdag 24 Augustus 2018


Seen from Space: the long and the short
Mettertijd is de gemiddelde duur van een tv-spot aanzienlijk gedaald en 30 seconden zijn allang niet meer de norm. Van juni 2017 tot mei 2018 bedroeg het gemiddelde in België 21 seconden. Tijdens dezelfde periode werd 57% van het nationale bruto budget dat geïnvesteerd werd in tv (zonder sponsoring) besteed aan spots van maximaal 20 seconden. Korte formaten zijn dus uitgegroeid tot de norm. Dat betekent geenszins dat langere formaten geen verdienste meer hebben, het volstaat om Les Binet erop na te slaan om dat in te zien. Het zal dan ook niemand verbazen dat er duidelijke verschillen in de gebruikte formaten bestaan al naargelang de activiteitensector.

Logischerwijze investeren de economische groepen met spelers die vrij complexe boodschappen moeten doorgeven, vooral in langere formaten. Tot deze categorie behoren de telecomoperatoren, energieleveranciers, banken, verzekeringen, overheidscommunicatie, maar ook liefdadigheidsinstellingen. In hun geval biedt de langere spotduur de mogelijkheid om de emotie inherent aan een goed doel een plaats te geven. Daarbij voegen we nog de transportsector, waar autofabrikanten tegelijk inspelen op emotie, esthetiek en rationaliteit in wat gemiddeld de langste formaten van de markt zijn. Aan het andere uiteinde van het spectrum vinden we petcare, een segment dat enkel via korte formaten communiceert (heb je meer dan 2 seconden nodig om te vallen voor de charmes van een schattig katje?), kledij (vaak in gimmick-modus). OTC en onderhoudsproducten (en in feite alle fmcg’s) streven naar efficiëntie via geoptimaliseerde formaten.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Ceramiek: de B-side van Alex Gabriels

Ceramiek: de B-side van Alex Gabriels



DOSSIER  



Merit Awards 2019: de laureaten en finalisten  


Dit jaar reikte de jury van de Merit Awards, voorgezeten door Mieke Debeerts (chief customer experience & marketing communications officer, Belfius), aan de zijde van de redactie van de Merit...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Weg met stereotiepe reclame  


De laatste jaren ontstaan nieuwe reclamedynamieken als weerspiegeling van de samenleving. Die werden meer bepaald in gang gezet door groepen als Unilever of P&G en dragen bij om de verschillende...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Luxury: What's in a name?  


Hoe evolueert het aankoopgedrag van consumenten voor luxeproducten? Dat is de vraag die de Luxury Survey studie van Roularta zich stelde. De studie die voor het eerst in 2015 werd gevoerd, kreeg...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier