SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: the long and the short

Vrijdag 24 Augustus 2018


Seen from Space: the long and the short
Mettertijd is de gemiddelde duur van een tv-spot aanzienlijk gedaald en 30 seconden zijn allang niet meer de norm. Van juni 2017 tot mei 2018 bedroeg het gemiddelde in België 21 seconden. Tijdens dezelfde periode werd 57% van het nationale bruto budget dat geïnvesteerd werd in tv (zonder sponsoring) besteed aan spots van maximaal 20 seconden. Korte formaten zijn dus uitgegroeid tot de norm. Dat betekent geenszins dat langere formaten geen verdienste meer hebben, het volstaat om Les Binet erop na te slaan om dat in te zien. Het zal dan ook niemand verbazen dat er duidelijke verschillen in de gebruikte formaten bestaan al naargelang de activiteitensector.

Logischerwijze investeren de economische groepen met spelers die vrij complexe boodschappen moeten doorgeven, vooral in langere formaten. Tot deze categorie behoren de telecomoperatoren, energieleveranciers, banken, verzekeringen, overheidscommunicatie, maar ook liefdadigheidsinstellingen. In hun geval biedt de langere spotduur de mogelijkheid om de emotie inherent aan een goed doel een plaats te geven. Daarbij voegen we nog de transportsector, waar autofabrikanten tegelijk inspelen op emotie, esthetiek en rationaliteit in wat gemiddeld de langste formaten van de markt zijn. Aan het andere uiteinde van het spectrum vinden we petcare, een segment dat enkel via korte formaten communiceert (heb je meer dan 2 seconden nodig om te vallen voor de charmes van een schattig katje?), kledij (vaak in gimmick-modus). OTC en onderhoudsproducten (en in feite alle fmcg’s) streven naar efficiëntie via geoptimaliseerde formaten.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Colruyt benadert multiculturaliteit vanuit holistische aanpak

Colruyt benadert multiculturaliteit vanuit holistische aanpak



DOSSIER  



CIM NRS 2018: onze analyses  


In afwachting van de een jaar geleden aangekondigde ontwikkelingen (de schatting van het bereik per dag voor de kranten, die van het bereik per nummer van de magazines en de merkbereikmeting door...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier