SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Twee derde van de Belgen voelt zich vertrouwd met AI

Dinsdag 7 Augustus 2018


Twee derde van de Belgen voelt zich vertrouwd met AI
OMD publiceerde zopas een whitepaper over de manier waarop consumenten tegenover artificiële intelligentie staan en de manier waarop deze de retail sector kan beïnvloeden. De conclusies zijn gebaseerd op een onderzoek gevoerd door het mediabureau, het researchteam van Goldsmiths en de Universiteit van Londen. Dat omvatte onder andere een kwalitatief en kwantitatief luik met online interviews in dertien Europese landen (waaronder België) bij meer dan 16.000 representatieve respondenten.

Als we kijken naar de mate van vertrouwdheid met AI, verklaart grosso modo 60% van de respondenten dat ze zich vertrouwd voelen met AI (in België is dat 67%). Opvallend genoeg ligt dat percentage vooral hoger in Zuid-Europa. 22% van de respondenten maakt dagelijks gebruik van een vorm van AI; 41% is van plan om dat in de nabije toekomst te doen. Twee derde van de respondenten staat dus open voor AI.

Wat de relevantie van AI-diensten betreft, die hangt volgens het onderzoek vooral samen met het verlangen naar meer convenience. Artificial intelligence kan met andere woorden helpen om frustraties bij de shoppers op te lossen. Die hebben in België vooral te maken met een ervaren druk vanwege de verkopers, vragen inzake de kwaliteit van online producten, files en wachttijden aan de kassa, alsook leverings- en retourperikelen.

71% van de respondenten verwacht dat de geleverde AI-diensten gratis zijn. De helft is niet bereid data te delen met het oog op een betere service; de andere helft ziet hier geen graten in. Samen met Nederland behoort België tot de landen waar de bekommernis om de gegevensbescherming het grootst is. Zo heeft een derde van onze landgenoten geen vertrouwen in interactie met AI, onder andere vanwege het gebrek aan controle over de manier waarop hun gegevens gebruikt worden.

Meer details vind je hier.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie):

Vicky Willems en Jean-Marie Margrève (Strategie): "Als het hart de richting aangeeft, volgt het hoofd vanzelf"



DOSSIER  



Merit Awards 2019: de laureaten en finalisten  


Dit jaar reikte de jury van de Merit Awards, voorgezeten door Mieke Debeerts (chief customer experience & marketing communications officer, Belfius), aan de zijde van de redactie van de Merit...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Weg met stereotiepe reclame  


De laatste jaren ontstaan nieuwe reclamedynamieken als weerspiegeling van de samenleving. Die werden meer bepaald in gang gezet door groepen als Unilever of P&G en dragen bij om de verschillende...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Luxury: What's in a name?  


Hoe evolueert het aankoopgedrag van consumenten voor luxeproducten? Dat is de vraag die de Luxury Survey studie van Roularta zich stelde. De studie die voor het eerst in 2015 werd gevoerd, kreeg...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier