SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Twee derde van de Belgen voelt zich vertrouwd met AI

Dinsdag 7 Augustus 2018


Twee derde van de Belgen voelt zich vertrouwd met AI
OMD publiceerde zopas een whitepaper over de manier waarop consumenten tegenover artificiële intelligentie staan en de manier waarop deze de retail sector kan beïnvloeden. De conclusies zijn gebaseerd op een onderzoek gevoerd door het mediabureau, het researchteam van Goldsmiths en de Universiteit van Londen. Dat omvatte onder andere een kwalitatief en kwantitatief luik met online interviews in dertien Europese landen (waaronder België) bij meer dan 16.000 representatieve respondenten.

Als we kijken naar de mate van vertrouwdheid met AI, verklaart grosso modo 60% van de respondenten dat ze zich vertrouwd voelen met AI (in België is dat 67%). Opvallend genoeg ligt dat percentage vooral hoger in Zuid-Europa. 22% van de respondenten maakt dagelijks gebruik van een vorm van AI; 41% is van plan om dat in de nabije toekomst te doen. Twee derde van de respondenten staat dus open voor AI.

Wat de relevantie van AI-diensten betreft, die hangt volgens het onderzoek vooral samen met het verlangen naar meer convenience. Artificial intelligence kan met andere woorden helpen om frustraties bij de shoppers op te lossen. Die hebben in België vooral te maken met een ervaren druk vanwege de verkopers, vragen inzake de kwaliteit van online producten, files en wachttijden aan de kassa, alsook leverings- en retourperikelen.

71% van de respondenten verwacht dat de geleverde AI-diensten gratis zijn. De helft is niet bereid data te delen met het oog op een betere service; de andere helft ziet hier geen graten in. Samen met Nederland behoort België tot de landen waar de bekommernis om de gegevensbescherming het grootst is. Zo heeft een derde van onze landgenoten geen vertrouwen in interactie met AI, onder andere vanwege het gebrek aan controle over de manier waarop hun gegevens gebruikt worden.

Meer details vind je hier.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Colruyt benadert multiculturaliteit vanuit holistische aanpak

Colruyt benadert multiculturaliteit vanuit holistische aanpak



DOSSIER  



CIM NRS 2018: onze analyses  


In afwachting van de een jaar geleden aangekondigde ontwikkelingen (de schatting van het bereik per dag voor de kranten, die van het bereik per nummer van de magazines en de merkbereikmeting door...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier