SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

David Droga: 'Er is geen boekje met regels'

Dinsdag 7 Augustus 2018


David Droga: 'Er is geen boekje met regels'
Het allereerste evenement op de welgevulde en meer geconcentreerde agenda van de voorbije Cannes Lions-editie was een gezellig vertel-uurtje met als gastheer de meest bekroonde reclameman ter wereld: David Droga. Hij babbelde ongedwongen over de sleutelmomenten in zijn leven. Over oprecht blijven en vooral niet arrogant worden. Over risico’s nemen en blijven geloven in de eenvoudige kracht van een creatief idee.
 
‘Sorrell is nu een underdog’
Droga vindt het fijn dat hij het festival mag inzetten het jaar nadat hij de Lion of St Mark won. ‘Wat een eer was dat! Daarom laat ik nu mijn baard staan. Want niets drukt wijsheid beter uit dan eenbig shitty beard. (Lacht) Het is een kleiner, maar meer geconcentreerd festival. Martin Sorrell is nu een underdog. Wie had dat ooit gedacht? En Publicis doet niet mee maar stuurt toch werk in. Bizar … Maar dit terzijde. Ik wil geen gewone speech geven. Niet over mijn visie of trends praten. Maar over de belevenissen van de voorbije 30 jaar die me gebracht hebben waar ik nu ben. Het zijn geen grote, indrukwekkende verhalen, maar ze hebben veel betekend. Soms ging het ook wel eens helemaal fout. Je kent misschien mijn werk en ik hoop dat het je bevalt. Maar vandaag wil ik het gordijn opzij trekken en dingen van mij laten zien die beter tonen wie ik ben. Want in interviews laten mensen altijd de beste kant van zichzelf zien.’
 
Het begon in de ‘mail room’
David Droga groeide op als vijfde jongen in een Australisch gezin. Dat is trouwens de simpele inspiratie voor de naam van het bureau dat hij later zou oprichten. Hij leefde op den buiten, ver van de reclamewereld. Maar toch had hij daar zijn zinnen op gezet. ‘Ik wou schrijven, creatief zijn. Mijn vier broers gingen naar de universiteit. Ik loog mijn ouders voor dat ik dat ook zou doen. Maar in het geniep solliciteerde ik bij reclamebureaus. Zo kwam ik terecht bij Grey in Sydney, in de ‘mail room’. En ik kan je verzekeren: dat is de beste ervaring die je kan hebben in om het even welk bureau. Want ik was 8 tot 10 uur per dag bezig met snuisteren in iedereens zaken. Ik speelde het klaar om mijn werk te doen in anderhalf uur. De rest van mijn uren spendeerde ik met ontdekken. Om copywriter te worden, moest ik eerst door alle departementen heen navigeren: via productie en media richting creatie. Ik was 18 en werkte me te pletter.’
 
‘Je bent een lul’
Na Grey mocht Droga als junior copywriter aan de slag bij FCB in dezelfde stad. ‘Ik verdiende er 9000 dollar op jaarbasis. Na 8 maand riep de baas mij in zijn bureau. Hij sloot de deur. Ik verwachtte felicitaties. Maar hij zei: “je bent een lul.” Zo zou ik nooit iemand aanspreken!’ Het incident bepaalde hoe hij later met gezag en macht zou omgaan: ‘Hoe je jezelf gedraagt en omgaat met anderen, bepaalt of je een goede leider bent.’ Hij ging weg bij FCB, maar ‘volgens mij bestaan ze nog altijd.’ (Lacht)
 
Biljarttafel als bureau
Droga sloot zich aan bij een start-up van twee creatieven. Geen middelen, veel goesting! ‘Mijn eerste bureau was een biljarttafel. Ik kreeg maar de helft van wat ik daarvoor verdiende, maar ik geloofde erin en ging ervoor. Goeie intenties, talent en waarden zijn belangrijk. Veiligheid en zekerheid trokken me toen minder aan. Hier heb ik mijn eerste advertentie gemaakt. Ik was er zeer fier op en vroeg mijn moeder wat ze ervan vond. Zij was bijzonder onder de indruk en dat streelde natuurlijk mijn ego. Later ontdekte ik dat ze het over een andere advertentie had.’
 
De hele minibar het bad in
Helemaal in de ban van het prille succes mocht Droga zijn eerste tv-spot realiseren. ‘Ik mocht naar Melbourne vliegen en op hotel gaan. Ongelofelijk dat de klant dat allemaal betaalde. Voor het ontbijt bestelde ik alles op het menu. Zo kwam de room service met 5 trolleys aanbellen. Daarna goot ik de hele inhoud van de minibar in de badkuip. Ze hadden me daarvoor moeten ontslaan. Maar mijn enthousiasme was niet te stuiten. Ik kon niet geloven dat dit allemaal gebeurde. Tot op vandaag vind ik het nog altijd goed om in bewondering te staan voor de opportuniteiten die je krijgt.’
 
Picasso in de keuken
Bij Saatchi & Saatchi Singapore, volgens Droga één van zijn beste carrièrekeuzes, leerde hij op zijn 27stenieuwe standpunten innemen en kwamen nieuwe opportuniteiten op hem af. Twee jaar later werd hij Creative Director van Saatchi in London. ‘London was toen nogal arrogant van sfeer. Ik wou vooral mezelf blijven. Mijn baas zei: “Als je Saatchi London weer op de kaart zet, krijg je wat je maar wil.” Dat lukte dus. Saatchi London werd in 2002 voor de eerste keer Agency of the Year op de Cannes Lions. En mijn baas zei: “Wat wil je: een paradijselijke vakantie, een luxueuze auto?” Ik antwoordde dat ik er even zou over nadenken. Zes maand later was ik in een kunstgalerij. Ik zag een schilderij en dacht: dat wil ik! Ik belde mijn baas en nu hangt het nog altijd in mijn keuken. Het is intussen 40 keer in waarde toegenomen.’ Het doek in Droga’s keuken is een Picasso. Met dit verhaal wou Droga nog eens benadrukken dat creatieven niet altijd gewaardeerd worden voor wat ze betekenen voor bureaus en klanten. ‘Hun werk is wat bureaus draaiend houdt!’
 
Van grootste kantoor naar eigen bureau
Twee jaar later, in 2004, kreeg Droga het aanbod om bij Publicis Global Chief Creative Director te worden. ‘Een beetje too much voor mijn ego.’ (Lacht) Hij verhuisde met zijn gezin naar New York. ‘Hoe groot je kantoor of hoe hoog je salaris ook is, je kan jezelf nooit wijsmaken dat je gelukkig bent of dat je het verschil maakt, als je geen impactvol werk maakt.’ Droga stond op het toppunt van zijn carrière en diende zijn ontslag in. ‘Ik wou mijn eigen bureau en richtte Droga5 op. Ik had er vertrouwen in en omringde me met de juiste mensen. We begonnen bij mij thuis. Mijn bureau was onze keukentafel. Onze eerste klant: General Electrics. Ons idee was om voor de Olympische Spelen een building te zetten in het Olympisch dorp. Prijskaartje: 70 miljoen dollar. Ik belde Philippe Starck of hij wou meedoen. Hij zei ja. Ik wist niet of het allemaal zou lukken. Maar iedereen geloofde in de kracht van het idee. Daarom zeg ik ook: presenteer altijd wat volgens jou de juiste oplossing is, niet de oplossing die het best in jouw kraam past. Geloof in de juiste antwoorden.’
 
Porno?
Het succes van Droga5 viel op en trok allerlei sectoren aan … Zo kreeg Droga op een dag telefoon van één van de grootste pornobedrijven. ‘Ik dacht: zij zijn kapitaalkrachtig en kunnen ons bureau fondsen bezorgen. Maar ik kan dit gewoon niet doen. Als je iets doet voor het geld, ben je fout bezig. We konden ons toen nog niet permitteren nee te zeggen, maar deden het toch.’
 
De Carlton-façade
Droga entertaint het publiek met anekdotes waaruit telkens het belang van oprechtheid en authenticiteit blijkt. En hij wijst really shitty advertisingmet de vinger. ‘Kijk naar die banner op de gevel van het Carlton. Wat een zonde van dat mooie gebouw. Dat is de reden waarom mensen reclame haten. Die banner is dan ook lelijk, egoïstisch en dient geen enkel nut. Maar wees gerust: reclame zal nooit verdwijnen, alleen slechte reclame zal dat.
 
De laatste Da Vinci
Om af te sluiten, wil Droga één werk tonen. Een werk dat over mensen gaat. ‘Ik ben bezeten van de emotie van wat mensen gaande houdt. De beste reclame raakt mensen.’ Het veilinghuis Christie’s schakelde vorig jaar Droga5 in om het schilderij Salvator Mundivan Da Vinci te verkopen. Hun doelprijs was 70 miljoen dollar. Het ging uiteindelijk voor 450 miljoen onder de hamer. Om de kracht van kunst te laten zien, plaatste Droga achter het schilderij een camera die de emoties van de mensen vastlegde. Het resultaat is The last Da Vinci, een spot van 4 minuten die een Gouden Leeuw scoorde voor Cinematography in Craft.
 
‘Ik ga waarschijnlijk nooit iets zo moois maken als Da Vinci,’ sluit David Droga af, ‘maar ik ga wel proberen. Het is onze job mensen te bewegen en buitengewoon werk te leveren. Het was een helse rit om te geraken waar ik nu ben. Sommige ervaringen hebben me geleerd hoe ik me moet gedragen, hoe ik respect moet tonen, hoe ik mijn ambitie in goede banen moet leiden. Maar een boekje met regels is er niet.’
 



ARCHIVE / CANNES LIONS 2018






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier