Fr
Close

CANNES LIONS 2018

Cannes went nooit, door Yves Bogaerts (CEO, DDB Brussels)

Dinsdag 7 Augustus 2018

Cannes went nooit, door Yves Bogaerts (CEO, DDB Brussels)

De Croisette, de palmbomen, het sappige zuiderse Franse accent, de zee aan creatief talent en de verfrissende golven van talks en trends: ik raad het iedereen aan. Met een glas rosé de toekomstige merkuitdagingen bespreken los van dagdagelijkse deadlines, budget cuts en IT-problemen. De awardwinning cases die we dag na dag voorgeschoteld kregen, zorgden voor inspiratie en vooral veel goesting. Om één voorbeeld te geven: we analyseerden uitgebreid samen de manier waarop Burger King het opneemt tegen McDonald’s. De social rol die ze als merk slim vervullen. En hoe ze er telkens opnieuw - vaak ook met kleine budgetvriendelijke vondsten - erin slagen om talk of the day te zijn. Hoe ze de consument centraal plaatsen en op een sympathieke manier hun concurrenten buitenspel zetten. 
 
Mijn favoriete case van dit jaar was eentje van Skittles, meer bepaald hun Super Bowl stunt. Ik had graag bij de eerste meeting geweest. Het moment waarop de creatief directeur het idee presenteerde. “Hey, CEO. Wat denk je? Voor de Super Bowl. Waarom maken we geen tv spot die maar een persoon mag zien”. Hoe makkelijk het geweest was om dit gekke idee te killen. Skittles ging ervoor. Met de juiste media touchpoints, de juiste timing, de juiste acteur, de juiste scripts en een pak PR, haalden ze alle aandacht binnen. En dat met een unieke tone of voice. Eentje waaraan Skittles jarenlang consequent aan verder gewerkt heeft. 
 
En dan was er nog onze nieuwe DDB worldwide CEO, Wendy Clark. Een straffe madam. Van receptionist tot wereldwijd CEO, maar vooral een charmante dame met een aanstekelijk Amerikaans enthousiasme. Wendy bedankte de internationale DDB delegaties, in een menselijke speech over creativiteit en diversiteit. Een oproep om mensen blijven te raken met onze boodschappen. En dat was ook de boodschap van Ridly Scott, die dit jaar een pakkende Saatchi showcase samenstelde met enkele erg beladen emotionele thema’s (kijken die kortfilms, de beste zijn ondertussen online te vinden). Wat een craftmenship, wat een creatief talent, wat een week. Cannes went nooit. 

Archief / CANNES LIONS 2018