SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Great Scott, door Frederik Braem (Brightfish)

Vrijdag 20 Juli 2018


Great Scott, door Frederik Braem (Brightfish)
In Cannes hobbel je van seminarie naar seminarie in de hoop toch maar niks te moeten missen. En dan mis je al eens iets. Zo had ik op een dag gekozen het seminarie van professor Scott Galloway te missen ten voordele van één of andere kerel die mij ging uitleggen wie de nieuwe Youtube-sterren zijn en waarom ik die eigenlijk zou moeten leren kennen. Ik weet niet wat me bezielde.

Gelukkig liep mijn route van het ene auditorium naar het andere pal door de zaal waar Galloway aan het spreken was. En als je de man een beetje kent, dan weet je: je blijft er plakken. Wat ik deed. Ik viel een beetje in media res, moet ik toegeven, want Galloway was door zijn uitbundige spreekstijl al half buiten adem en ik zag mensen op de eerste rij zo onopvallend mogelijk speekseldruppeltjes van hun kragen vegen, maar dat deerde niet: ik had deze speech al ‘ns gezien. (Een TED talk die begint met de pancarte ‘viewers discretion advised’. Dan wéét je dat je goed zit.)

In die speech (en in het bijhorende boek ‘The Four’) maakt Galloway brandhout van de Grote Vier: Amazon, Apple, Facebook en Google. Tenminste: hij probeert uit te leggen waarom die bedrijven zo succesvol geworden zijn en waarom dat eigenlijk problematisch is. Ik vat het samen, zonder al te veel speeksel en kortademigheid: het gaat weer allemaal over de piemel. En het hart. En de buik. En het hoofd. Als het maar primair is. 

Google, da’s het hoofd. Bevrediging van ons verlangen naar antwoorden, naar zekerheid. (“Google weet meer van jou dan je priester of je mama. Bedenk maar ‘ns welke vragen je allemaal in dat zoekbalkje typte ooit!”) 

Ons hart, da’s Facebook. Liefde geven en liefde krijgen. Aandacht ook. 

De buik, da’s Amazon. Onze drang naar méér. Meer hebben, meer vergaren. 

En Apple, dat is voortplanting. Dat is tonen aan de wereld ‘Kijk eens naar mijn iPhone. Ik ben duidelijk iemand die goed voor je nageslacht zal kunnen zorgen’. 

Galloway legt het allemaal op een grappige manier uit, maar wat daarna komt is angstaanjagend: die bedrijven, die zo goed zijn in het aanspreken van onze primaire noden, zijn vooral bezig met winst vergaren, op gelijk welke manier. (“They’re here to sell us a fucking Nissan.”) En ze zijn er in geslaagd om ‘wie we zijn’, ons fundamentele zelf, om te zetten in zakencijfers. En het zijn grote leugenaars die onzeziel verkopen om hun dividenden te laten groeien. Samengevat.

De conclusie van Galloway is glashelder: we need to break up these companies.En als je alle argumenten op een rij zet, dan kan je niet anders dan luid ‘ten oorlog!’ roepen en de dichtstbijzijnde riek vastgrabbelen. Maar dat gebeurt dus niet. Ondanks alle negatieve pers over die bedrijven (De werkomstandigheden bij Amazon! Onze privcay! Fake News op Facebook!) blijven de vier groeien. Sterk groeien. En Amazon nog het meeste van al. 

En dus heeft Galloway dààr alleszins gelijk: de Vier zijn er zo grondig in geslaagd ons aan te spreken op het meest primaire niveau dat we er geen afscheid van kunnen nemen. (Of hebt u wél uw Facebook account verwijderd na het Cambridge Analytica-schandaal?)

Scary stuff.

Opmerkelijk wel dat Cannes Lions later op de week net Google uitriep tot Advertiser of the Year. De volle Salle Lumière beantwoordde die bekendmaking met een behoorlijk lauw applausje. Zat de zaal vol Apple-medewerkers of had Galloway een hoop zieltjes gewonnen met z’n donderende preek?

De Vier zullen er alleszins geen traan om laten. De aandeelhouders zijn gelukkig, de bedrijven blijven groeien en in Cannes, vlak bij het Palais, zullen Facebook Beach en Google Beach elk jaar groter worden.  Wie weet tot we de zee niet meer zien.



ARCHIVE / CANNES LIONS 2018






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier