Fr

CANNES LIONS 2018

Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott

Donderdag 19 Juli 2018

Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott

Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was het een korte editie, met niet meer dan 12 uitverkoren regisseurs. Dat zijn er 8 minder dan vorig jaar. Korter, maar daarom niet minder. Misschien had dit wel iets te maken met de strenge selectiecriteria van zijne majesteit mister Ridley Scott, die naar aanleiding van zijn 50ste verjaardag als reclamefilmregisseur werd uitgenodigd om de meest belovende aanstormende filmregisseurs ter wereld in de spotlights te zetten.

Vertel een prikkelend verhaal!

Geen intro met flabbergasting special effects dit jaar. De verschijning op het podium van Ridley Scott volstaat om het publiek te laten beseffen dat dit een bijzondere editie wordt. Kate Stanners, global chief creative officer van Saatchi & Saatchi, vraagt hem wat ‘New Directors’ moeten doen om het te maken. ‘Sleur me mee,’ klinkt zijn advies. ‘Het hoeft er daarom niet fantastisch uit te zien; als het me maar prikkelt. Dat moet de prioriteit zijn van elke regisseur. De rest is techniek en beeld; dat komt wel goed. Het gaat hem vooral om het verhaal.’

Reclame, de ideale school voor regisseurs

Ridley Scott heeft een palmares om u tegen te zeggen: Alien, Blade Runner, Thelma & Louise, Gladiator, Hannibal… Hij regisseerde ook de iconische tv-spot '1984' waarmee Apple van de grond kwam en beschouwd wordt als de 'Citizen Kane' van de reclame, en honderden reclamefilms die tal van merken een niveau hoger hebben getild.

De regisseur kijkt dan ook helemaal niet neer op het maken van commercials; integendeel: toen hij reclamefilms begon te maken, beschouwde hij de eerste helft van zijn carrière als de ideale regisseurs-school. Hij herinnerde zich dat hij soms wel 100 tv-spots per jaar maakte. De tachtigjarige Scott staat scherp, want na de CannesLions staan er maar liefst twee tv-spots op zijn to-dolijst.

Het idee en de uitvoering

Met zijn strenge selectie focuste Scott voor deze reel op sterke ideeën die bovendien ook uitblinken in vakmanschap. “Om een uitstekende verteller te zijn, moet je een briljant idee perfect kunnen uitvoeren,” vindt hij. We zagen een aantal confronterende films rond provocerende onderwerpen, zoals 'I’m not a racist', waarin eerst een blanke en daarna een zwarte man zijn visie op racisme rapt. In het indrukwekkende 'Frozen', een andere videoclip van Ben Proulx voor Joyner Lucas, zien we dode verkeersslachtoffers zingen over veiligheid op de weg. Het hartverscheurende 'The Kids' van de Canadees Kristof Brandl toont wat drugsverslaafde ouders hun kind aandoen.

Tranen van het lachen kregen we bij 'Thunder Road' van Jim Cummings die zowel als regisseur als acteur is en een rouwende politieagent die gek is van Bruce Springsteen neerzet. Hilarisch.

Choqueren met speelgoed deed 'Boyfriend' van de Duitsers Schall & Schnabel. De schitterende Honda-commercial 'Dream Makers' van Mike Skrgatic en James Allen is een adembenemende montage van filmbeelden met storyboardschetsen, scripts en CGI-scenes.

De ratrace van het leven is briljant in beeld gebracht in de verbazingwekkende animatiefilm 'Happiness' van Steve Cutts.

En in het ultrakorte 'Goats' van het Franse collectief Mega Computer amuseren geiten zich met perspectief en wordt 'onder' ineens 'boven'. Keigrappig!

Als je na het bekijken van al deze juweeltjes bedenkt dat dit stuk voor stuk het werk van beginnend talent is, kan je alleen maar ontzag voor deze nieuwe regisseurs hebben.

Alle films zijn hier te ontdekken en te bekijken.