SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

7 mensen die we tegenkomen in Cannes, door Quentin Watelet (20something)

Dinsdag 17 Juli 2018


7 mensen die we tegenkomen in Cannes, door Quentin Watelet (20something)
Dit jaar ging ik voor de tiende keer naar de Cannes Lions. In de loop der jaren heb ik verschillende profielen gezien die zich op de Croisette wagen. Hier is een onvolledige selectie van zeven mensen die we ontmoeten op het festival.

Het groentje

Haar naam is Sophie. Ze komt voor de eerste keer naar Cannes, omdat ze een Young Lions-wedstrijd heeft gewonnen, of omdat ze het jaar daarvoor een nationale of internationale prijs heeft gewonnen met een Cannes Lions ticket als prijs. Ze is een creatief, marketeer of account en ze is jonger dan 30 jaar. Ze weet niet echt waar ze naartoe gaat, maar ze weet dat ze alles wil doen en alles in een week wil zien. Sophie zit vol levenlust. Maandag, bij het krieken van de dag, is ze al haar pas gaan halen. Ze is zo trots dat ze een foto maakt voor Instagram #kingofheworld #whathappensincannesstaysincannes.

De rest van haar week zal ze schipperen tussen het paleis om de cases op computers te bekijken, de talks die ze koos omdat de titel cool was en tussen Google en Facebook Beach. Wel ja, het eten is duur in Cannes en dit is goed en gratis, vooral gratis.

Het is duidelijk dat Sophie wil feesten. Maar omdat ze zich nergens van bewust is, vraagt ze aan iedereen die het horen wil om toegang tot de feestjes. En hier komt het feestbeest tevoorschijn. Hij weet elk feestje en staat op de gastenlijst van twaalf evenementen per dag. En hij deelt ze graag. Sophie bedankt hem uitvoerig. Dus, nadat ze een prijsuitreiking heeft gevolgd (en haar eerste selfie op de rode loper heeft gemaakt), danst ze tot het einde van de n... Ok, tot 2 uur, omdat daarna de stranden sluiten. Ze volgt de menigte en komt terecht aan de poorten van de Martinez waar ze dolgelukkig binnenstapt en haar eerste pintje bestelt in Cannes (en haar laatste, want een 25 cl kost er nog steeds 9 euro).

De feestneus die nooit naar het paleis gaat

Hij heet Thom. Cannes kent hij. Afgezien van het paleis. Ja, hij heeft een pas, maar die dient om makkelijk naar de stranden te gaan. Zijn schema is simpel: wakker worden rond 15 uur, naar het Facebook-strand gaan om gratis te eten en een uiltje te knappen op de strandstoelen. 16 uur, eerste zonneslag, maar dat deert Thom niet, hij slaapt. 17 uur, op weg naar Google Beach. Het verschil met Facebook? Ze serveren 's nachts alcohol. 20u, richting het restaurant. 22u, op weg naar de feestjes. 2u, Martinez. 6u30, een beetje kots. 8u27, terugkeer naar het appartement. Spaghetti. Dodo in onderbroek en met de sokken nog aan.

De workaholic die nooit een voet buiten het paleis zet

Zij - of hij - is de enige persoon die bleker is geworden na een weekje Cannes. "De zon? Niet gezien.” Tussen de talks, het bekijken van de cases op de computers, workshops, heeft ze een klein beetje tijd gehad om een walgelijk broodje te eten in het paleis. Ze heeft al spijt van deze ham-boter, maar ze is zo blij om op tijd aan te komen bij de volgende lezing dat het de 12 euro zeker waard was.

Degene die op vakantie is (omdat ze geen pas heeft)

Zij – laten we haar Vic noemen – heeft goed begrepen dat er in Cannes niet alleen het paleis was. Er zijn natuurlijk de Google en Facebook stranden, maar er zijn vooral nog andere bedrijven die netwerken tegen de sterren op. Of het nu Belgisch of internationaal is, ze hebben allemaal rosé in overvloed. Soms een barbecue, regelmatig vergezeld door een zwempartij. Vic heeft overal haar mannetjes. En zo niet, dan is ze klaar om te doen alsof ze geïnteresseerd is in ruil voor een saté en een drankje. Haar collega's geloven dat ze werkt, maar haar hoofd staat er niet naar. Feesten overdag en een kater in de ochtend.

De networker

In het algemeen is hij het niet die ervoor koos om naar Cannes te gaan. Maar Jérôme klaagt niet. Tenminste, niet op maandag. Zijn doel is duidelijk: binnen een week een maximum aan kwalitatieve contacten leggen en proberen Vic, Thom en Sophie te verleiden met een gratis shot rosé. De goed bewapende netwerker heeft toegang tot een villa met zwembad of een jacht; rosé of gin en tonic; een barbecue of lunch op het Carlton-strand; een t-shirt met een groot logo en/of een stijlvolle draagtas. De netwerker moet glimlachen, zelfs op vrijdag, na 5 dagen honderden arme mensen te hebben gesoigneerd die hem beloofd hebben dat ze aan hem zouden denken voor een toekomstig project.

Het jurylid

Hij – zelden een zij – arriveerde voor de drukte. Zijn dagen bracht hij door met het bekijken van honderden campagnes, waaruit hij de beste cases moest halen. Een vermoeiende en onbetaalde hondenjob, maar hij kan wel in de mooiste hotels van Cannes logeren. Na talloze campagnes gejureerd te hebben, debatteert hij in het Engels met Chinezen, Australiërs, Zwitsers, Argentijnen en Zuid-Afrikanen. Wat is de beste campagne (in alle objectiviteit)? Wie heeft de beste argumenten (in alle objectiviteit)? Wie zou wie moeten verdedigen (in alle subjectiviteit)? Wie zou wie moeten afbreken (in alle subjectiviteit)? Als hij zijn werk heeft gedaan (in alle objectiviteit), verschijnen de beste teams op het podium. Als hij zijn werk goed heeft gedaan (in alle subjectiviteit), zullen zijn teams op het podium verschijnen.

Een dame uit Cannes die probeert om binnen te geraken op alle feestjes

Zij, laten we haar Barbie noemen, brengt het grootste deel van haar tijd door op de Croisette. Haar hielen zijn langer dan haar minirok, haar borsten groter dan haar billen. Haar doel? Haar charmante prins vinden op de feestjes. Inderdaad, ze weet niet dat alle festivalgangers die op het strand feesten blut zijn en allemaal zijn uitgenodigd. Het maakt niet uit, het strand is the place to be. Dus probeert ze elke avond binnen te geraken. Een uitnodiging? Neen. Op de gastenlijst? Ze geeft altijd haar naam, je weet maar nooit dat ze een naamgenoot heeft. Misschien had ze iets met het broertje van de portier? Ze probeert het. Misschien heeft de buitenwipper het wel voor haar? Mmmmh... mislukt. Een nieuwe poging op het volgende strand. Vervolgens naar het volgende. Ze zal haar avond afsluiten in een bar, een coup schuimwijn in haar hand (om geen mal figuur te slaan). Dan in bed. Morgen breekt een nieuwe dag aan.



ARCHIVE / CANNES LIONS 2018






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier