SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Young Marketers Pieter-Jan Passchaert & Alexis Meeus (AB InBev): "Simplicity and emotion are key!"

Maandag 16 Juli 2018


Young Marketers Pieter-Jan Passchaert & Alexis Meeus (AB InBev):
Voor het tweede jaar op rij stuurde Brightfish een team Young Marketers naar de Cannes Lions om daar deel te nemen aan de gelijknamige competitie. Alexis Meeus en Pieter-Jan Passchier, respectievelijk Brand Manager Jupiler en Senior Brand Manager Cubanisto-Corona bij AB InBev. Het duo greep naast de Lion, maar blikt wel terug op een leerrijke ervaring en een inspirerende week.

Voor we overgaan tot jullie Cannes-exploten, wat heeft jullie ertoe aangezet om deel te nemen aan de Young Marketers?

Alexis Meeus: Eerst en vooral voor de uitdaging. Ik wilde aan mezelf bewijzen dat ik de juiste beslissing had genomen om een marketeer te zijn en dat ik in staat was om België te vertegenwoordigen. De Cannes Lions zijn uniek en ik wilde meedoen omdat ik dit evenement erg inspirerend vind voor een marketeer.

Pieter-Jan Passchier: Mijn voormalige manager nam vorig jaar deel aan de Young Marketers of the Year Belgium en won de award. Dit motiveerde mij om zelf deel te nemen en om wat ik zover bij AB InBev heb geleerd vanuit een andere invalshoek te bekijken.

Kunnen jullie iets meer vertellen over de case die jullie gepresenteerd hebben?

AM: De briefing kwam van de Movember Foundation. De doelstelling was om een innovatief idee te presenteren om mensen te overtuigen geld aan de organisatie te schenken door gebruik te maken van hun belangrijkste kanaal, Facebook. We moesten ons idee in vijf minuten verkopen aan een tiental personen. Dat is altijd een uitdaging.

PJP: Het doel was om een merk naar keuze in ons bedrijf te linken aan het goede doel Movember. Dat wil de gezondheid van mannen ondersteunen op drie vlakken: mentale gezondheid, preventie van teelbal- en prostaatkanker. Om de betrokkenheid van de doelgroep te verhogen was de specifieke doelstelling een stijging van het aantal organische Facebook posts rond Movember door de doelgroep.

Om dat te bewerkstelligen hebben wij alle regionale en lokale verantwoordelijken binnen onze pilsmarkt op globaal niveau ingeschakeld, om zo op een relevante manier naar de doelgroep van Movember te communiceren en user generated content te delen op hun persoonlijke Facebook pagina’s. Dat kon aan de hand van een Facebook app die een biermerk dat bijzonder geliefd is bij het publiek in een bepaalde regio (‘most loved brand’) linkt met een Facebook user en zo op een gemakkelijke manier persoonlijke content kan aanmaken die in lijn is met onze voorgestelde campagne. Tegelijk worden de vrienden van die persoon geëngageerd om zelf mee te doen en aldus de donaties te vergroten (extra trigger).

Wat vinden jullie van de winnende case, ‘Dá Bigode!’ ?

AM: De winnende case maakt volgens mij het verschil door de nadruk te leggen op eenvoud en emotie. Natuurlijk was ze ook crreatief, maar de onderscheidende factor was emotie.

Wat voor insight hebben jullie meegebracht uit Cannes?

AM: Dare to do! Mijn ervaring als marketeer is dat we niet genoeg durven of dat we ons te veel beperkingen opleggen. Alle winnende cases zijn gedurfd. De creatieven waren niet bang om dingen uit te proberen en er emotie in te stoppen.

PJP: Ik kan het niet beter zeggen. Simplicity and emotion are key.



ARCHIVE / CANNES LIONS 2018






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier