SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Een nieuwe realiteit, door Frederik Braem (Brightfish)

Maandag 16 Juli 2018


Een nieuwe realiteit, door Frederik Braem (Brightfish)
Als Cannes Lions de vinger aan de pols van innovatie moet zijn, dan mogen we stilaan een kruis maken over virtual reality. De collectie kartonnen brilletjes die mij er twee jaar geleden langs alle kanten in de handen werd geduwd ligt stof te pakken in de slaapkamers van mijn twee kinderen. Als zelfs de jeugd al geen heil meer ziet in VR…

Beetje kort door de bocht, maar ’t viel op. Waar twee jaar geleden zowel Google als Samsung – om de grootste te noemen – het mirakel van de virtuele realiteit kwam preken, was nu amper nog een Oculus te bespeuren. Of een Vive.

’t Zal dan toch waar zijn wat ze zeggen: pas wanneer de porno-industrie een technologie omarmt gaat ze de wereld rond. We houden elkaar op de hoogte tot het zo ver is.

Maar een opvallende afwezigheid van VR wil niet zeggen ‘geen technologie’. Integendeel. Normale menselijke intelligentie ging in Cannes hand in hand met haar artificiële tegenhanger. En waar de realiteit ooit virtual was, was ze nu augmented. Meer dan ooit. Want het is niet omdat technologiebedrijven geen demostanden meer hebben in het Palais dat technologie geen rol meer speelt in Cannes. Nee, we zitten in fase 2 van de technologische revolutie: full-on integratievan tech in campagnes. De tijd van gadgets is voorbij.

Grote winnaar in Cannes: A.I. en dan niet het soort A.I. dat door de tijd reist om de toekomstige leider van het menselijk verzet te vermoorden, maar het soort A.I. dat data grondig en razendsnel analyseert en mensen en hun ideeën dichter bij elkaar kan brengen. A.I. for good, als het ware. Het soort A.I. waar megamediabedrijven wel eens wat geld in durven investeren. Enter: Marcel, het nieuwe speelgoed van Publicis.

Marcel is een ingenieus stukje software dat iedereen binnen de Publicis groep met elkaar verbindt, op alle niveaus en wereldwijd. ‘Creativity Awakened’ tussen 80.000 mensen, zonder grenzen. Sta je voor een pitch bij adverteerder X, dan kan je via Marcel gekoppeld worden aan een collega uit de VS die ook al ‘ns een campagne uitwerkte voor die adverteerder. Zo kunnen gedachten en ervaringen en zelfs inspirerende stukken content uitgewisseld worden (dankzij een slim partnership met de uitgebreide Cannes Lions database) om zo een veel breder net te kunnen uitwerpen. Allemaal volautomatisch en razendsnel, dankzij slimme A.I. 

Maar zoals dat altijd gaat met innovatie – we zijn ook maar mensen – loeren critici om de hoek, ook binnen de Publicis groep: is die ‘ontmenselijking’ wel een goed idee? Wat met het buikgevoel? Intuïtie? En dan, cruciaal: Is er nog wel plaats voor creativiteit in een wereld waar ontzielde stukken software de betweter gaan uithangen?

Voor Cannes was het glas alleszins halfvol. Geen grote kritische noten op dit moment. We omarmen en we zien het groots. Ik vermoed dat er volgend jaar, in fase 3, meer kanttekeningen zullen geplaatst worden, afhankelijk van hoe Marcel z’n eerste jaar heeft beleefd. Tenzij die alle critici retroactief laat uitmoorden door een tijdreizende cyborg huurmoordenaar, natuurlijk. Maar ik zit dit hier nog te typen, dus in the endzal dat allemaal wel meeva..
 



ARCHIVE / CANNES LIONS 2018






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier