Fr
Close

CANNES LIONS 2018

Hoe het was in Cannes? Goeie vraag, door Olaf Meuleman (freelance)

Dinsdag 10 Juli 2018

Hoe het was in Cannes? Goeie vraag, door Olaf Meuleman (freelance)

En, hoe was het? Veel goed werk gezien? Interessante sprekers? Vragen waarop je normaal vrij vlot op zou moeten kunnen antwoorden. Maar dit jaar was het toch wel even anders. Met één zilveren en drie bronzen leeuwen voor 3 verschillende campagnes op de teller wordt de belevenis van Cannes toch net iets anders. Inderdaad, er wordt nog net iets harder gefeest. Dat feesten begint ook wat vroeger. Waarom komt dat nieuws van die shortlists dan ook om 9u ‘s morgens en druppelt dat leeuwennieuws even later binnen, zo rond 12u? Het gevolg is dat je nog minder geconcentreerd in het paleis rondloopt, meer op je telefoon dan naar de sprekers kijkt en een beetje vroeger dan anders besluit om een definitieve pauze te nemen.

Dus ja, ik geef het toe, ik heb dit jaar véél minder werk gezien dan anders. Maar dat probeer ik nog wel goed te maken. Bijvoorbeeld door deze rubriek de komende weken goed op te volgen, dan zie ik misschien nog wat verborgen pareltjes langskomen. Want de golds en grand prix, die ken ik nog wel. Maar tussen die Silver en die Bronze Lions zitten vaak nog heel straffe pareltjes verstopt. Zeker in de categorieën Media, Creative e-Commerce en Digital Craft.

Hier alvast 5 van mijn persoonlijke favorieten. Geen verborgen parels dus, maar dikke winnaars.

Exclusive the rainbow

Geen verborgen parel met z’n 10 leeuwen, maar die had van mij toch ook nog een Grand Prix gekregen. Zuiver entertainment met een glansrol voor David Schwimmer. Een beetje van de pot gerukt en dat zien we te weinig. Een erg grappige en fijne talk ook, uiteraard getiteld 'Schwimmer the rainbow'. Blijft grappig.

It’s a Tide ad

Ook een grote winnaar, met zes leeuwen waaronder een GP film en een Titanium. Om dezelfde reden. Puur entertainment voor een klassiek product. Gewoon geweldig om te zien.

This Coke is a Fanta

Complexe issues aanpakken op een entertainende manier, het blijft een problematiek die werkt. Nog grappiger zijn dan zij die met je lachen. De belediging omarmen en er uiteindelijk trots op worden. Topcase.

The Ticket-Shoe

Een schoen die geldt als metro-ticket. Geweldig handig, en nog eens geweldig goeie schoenen ook. Dat helpt. Coole manier om zwartrijden aan te pakken.

Loving IT

Deze is wel een beetje onder de radar gebleven en geraakte niet hoger dan zilver. 3 keer zilver en 3 keer brons, dat wel. De eindcredits van een film hacken en dat als reclamemedium gebruiken, ik had het nog niet eerder gezien. Typisch Burger King, een merk met een unieke tone-of-voice die vraagt om zo’n ideeën. Jaloers.

Archief / CANNES LIONS 2018