Fr
Close

INTELLIGENCE

Seen from Space: Attitudes tegenover reclame in de versie van bpost

Vrijdag 6 Juli 2018

Seen from Space: Attitudes tegenover reclame in de versie van bpost

Ad’titude, het onderzoek van Welcome Media (bpost) peilde bij meer dan 2000 respondenten om reclame op zestien communicatiekanalen te beoordelen. Aangezien we nu toegang hebben tot de details, hebben we de gegevens herwerkt aan de hand van een statistische analyse die het mogelijk maakte om de negen oorspronkelijke criteria samen te vatten in twee assen.

De horizontale as stelt eerder negatieve items (onderbrekend, irritant, overdreven, intrusief) tegenover beoordelingen die eerder in een ontvankelijk register thuishoren (overtuigend, geloofwaardig, aangenaam of inspirerend). 

De tweede as hangt samen met een enkel criterium: aangepast aan mijn noden. Opgelet: alle geteste communicatiekanalen scoren relatief slecht op dat vlak. Het maximum schommelt rond 20% goedkeuring. 80 tot 90% van de ondervraagde consumenten vindt dat reclame niet aangepast is aan hun noden. Sommige kanalen doen het net iets minder slecht. Dat geldt bijvoorbeeld voor ‘direct mail’ op naam en enkele digitale formaten. Over digitale kanalen gesproken, die worden globaal eerder negatief beoordeeld, in tegenstelling tot de meeste traditionele media die meestal een goede score behalen. TV en radio halen vrij slechte cijfers wat de te grote hoeveelheid en het intrusieve karakter betreft. In tegenstelling tot wat je zou denken, verschillen de beoordelingen van de jongeren niet fundamenteel van die van de ouderen. Millennials hebben dan wel weer een betere perceptie van reclame op de sociale media. Het is evenmin een verrassing dat het onderzoek van Welcome Media een vrij voordelig beeld van geadresseerde reclame schetst. Nog even preciseren dat het onderzoek van de perceptie niets zegt over de relatieve efficiëntie van de bestudeerde kanalen.
 

Archief / INTELLIGENCE