SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: Attitudes tegenover reclame in de versie van bpost

Vrijdag 6 Juli 2018


Seen from Space: Attitudes tegenover reclame in de versie van bpost
Ad’titude, het onderzoek van Welcome Media (bpost) peilde bij meer dan 2000 respondenten om reclame op zestien communicatiekanalen te beoordelen. Aangezien we nu toegang hebben tot de details, hebben we de gegevens herwerkt aan de hand van een statistische analyse die het mogelijk maakte om de negen oorspronkelijke criteria samen te vatten in twee assen.

De horizontale as stelt eerder negatieve items (onderbrekend, irritant, overdreven, intrusief) tegenover beoordelingen die eerder in een ontvankelijk register thuishoren (overtuigend, geloofwaardig, aangenaam of inspirerend). 

De tweede as hangt samen met een enkel criterium: aangepast aan mijn noden. Opgelet: alle geteste communicatiekanalen scoren relatief slecht op dat vlak. Het maximum schommelt rond 20% goedkeuring. 80 tot 90% van de ondervraagde consumenten vindt dat reclame niet aangepast is aan hun noden. Sommige kanalen doen het net iets minder slecht. Dat geldt bijvoorbeeld voor ‘direct mail’ op naam en enkele digitale formaten. Over digitale kanalen gesproken, die worden globaal eerder negatief beoordeeld, in tegenstelling tot de meeste traditionele media die meestal een goede score behalen. TV en radio halen vrij slechte cijfers wat de te grote hoeveelheid en het intrusieve karakter betreft. In tegenstelling tot wat je zou denken, verschillen de beoordelingen van de jongeren niet fundamenteel van die van de ouderen. Millennials hebben dan wel weer een betere perceptie van reclame op de sociale media. Het is evenmin een verrassing dat het onderzoek van Welcome Media een vrij voordelig beeld van geadresseerde reclame schetst. Nog even preciseren dat het onderzoek van de perceptie niets zegt over de relatieve efficiëntie van de bestudeerde kanalen.
 



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier