Fr

MEDIA

Ludovic de Barrau (IP): "Elke week zijn de media die IP vertegenwoordigt samen goed voor 850 miljoen reclamecontacten"

Vrijdag 6 Juli 2018

Ludovic de Barrau (IP):

Onlangs werd hij benoemd tot Commercieel Directeur van IP Belgium en sinds de interne reorganisatie van de regie staat hij in voor de sales teams van tv, radio en internet. In zijn nieuwe functie maakt hij de balans op van het eerste semester, met een focus op de onlangs gelanceerde nieuwe producten, zoals het content platform RTLplay en het mediamerk Check dat inspeelt op urban culture in ruime betekenis.

De vakantie gaat beginnen… hoe gaan jullie het nieuwe seizoen aanpakken?
Heel positief, gezien de balans van het eerste semester. Ook al was het voor iedereen een moeilijke start van het jaar, de situatie klaarde aanzienlijk op vanaf april. Uiteindelijk was het eerste semester vrij goed voor de business. Radio en tv boeken een mooie vooruitgang en digital doet het zeer goed.

Ook heel positief is dat de strategie die onze verschillende media uitgerold hebben, uitstekende bereikresultaten oplevert. Het is ons beste televisieseizoen sinds acht jaar. Net zoals elk jaar presteerden de nieuwe uitzendingen prima: er werden dit jaar vijftien programma’s gelanceerd en op enkele uitzonderingen na hebben die het zeer goed gedaan. Op de radio is Radio Contact nummer een in de nieuwe CIM RAM-studie en zowel Bel RTL als Nostalgie halen elke week meer dan een miljoen luisteraars. Globaal zijn de resultaten uitstekend voor al onze radio’s. Ook RTLplay en Check zijn een succes. We hebben deze producten op het juiste moment gelanceerd, het publiek en de adverteerders zijn gevolgd.

Er heerst vertrouwen in de lokale productie en in het Belgisch ecosysteem, gewoon omdat we zijn blijven investeren, ondanks een moeilijk jaar. Het Evolve-plan heeft zwaar gewogen op het moreel van de teams en de organisatie, maar we zijn er toch in geslaagd onze problemen te overwinnen. We mogen blij zijn met onze balans, als je weet wat we hebben moeten doorstaan en met welke dreiging we het jaar gestart zijn.

Zijn jullie gerustgesteld wat de resultaten van TF1 betreft?
Sommigen beweren dat we een slag gewonnen hebben, maar we blijven waakzaam.

Er zijn geruchten dat ze de overflow nog zullen beperken.
Inderdaad, maar je kunt je afvragen hoe. Ze hebben nu al de grootste moeite om de Belgische reclameblokken die ze geopend hebben vol te krijgen. Wat er ook van zij, we hopen dat de markt blijk zal blijven geven van gezond verstand, zoals ze vanaf het begin gedaan heeft.

En hoe zit het met Check?
Als we geen rekening houden met de overlap door gebruikers die meerdere sociale netwerken gebruiken, telt de Check-community momenteel iets meer dan 30.000 gebruikers op de digitale platformen. Er werden meer dan 1,5 miljoen video’s geconsumeerd in vier maanden tijd. We zijn vanaf nul begonnen en we hebben een media-aanbod gecreëerd dat nog niet bestond? De aangeboden benadering via meerdere platformen is heel specifiek, met kwaliteitscontent, een duidelijke redactionele lijn en toon. We zijn tevreden met het redactionele resultaat en commercieel krijgen we positieve feedback over de formule van Check die een subtiele integratie van reclame omvat, in samenwerking tussen de redactionele teams en de uitgever. De vraag van de adverteerders staat volledig centraal.

Voelen jullie ook een groeiende vraag vanwege de adverteerders naar selectievere oplossingen of formules?
Er is steeds meer vraag. Maar ook al neemt de aankoop toe, de vraag is toch nog groter. Het louter creatieve gedeelte, de niet-klassieke reclameformaten, nemen elk jaar toe, maar ze vragen meer werk, meer inhoud, meer structuur en voorstellen. Maar los van de commerciële groei die deze formaten vertegenwoordigen, het is ook een factor die contacten bevordert en de deur opent voor bepaalde adverteerders. Ook daarom hebben we onze nieuwe organisatie ingevoerd. Met een eengemaakt tv-, radio- en internetteam, hebben we sowieso een aanbod dat naar meerdere media doorgetrokken kan worden.

En RTLplay? 
We haalden 115.000 gebruikers in drie maanden tijd, wat een mooi resultaat is voor een nieuw platform. We zijn vanaf nul begonnen, alles moest worden opgebouwd, in heel weinig tijd bovendien. Er werden sinds de lancering meer dan een miljoen programma’s bekeken. Het platform werkt technologisch erg goed, de respons is erg goed voor de gebruikers. Ook de reclame-integratie is optimaal. Alle indicatoren waarmee we altijd rekening moeten houden - viewability, brand safety, completion rate… - zijn positief. Het platform groeit, inzake inhoud, want los van de klassieke replay, beginnen we specifieke programma’s te integreren die enkel te zien zijn op RTLplay, zoals de laatste clip van Damso of ‘Top Models’, een serie die we pas gestart zijn. Er zijn 60 afleveringen ineens beschikbaar en het is een hit, met meer dan 40.000 views per week.

Ook interessant is het feit dat de gebruikers niet enkel jongeren zijn. Vandaag wil de hele bevolking toegang tot video content op andere platformen. Wat we op RTLplay aanbieden, is aangepast aan het profiel van de kijkers. We zijn gestart met enige achterstand ten opzichte van de concurrentie, maar de tool is een upgrade ten opzichte van wat al bestaat op de markt. We koesteren hoge verwachtingen inzake bereik en de verzilvering ervan.

We hadden het er al over. De organisatie van IP werd herzien. Welke filosofie zit daarachter?
Het is de bedoeling om de organisatie beter te laten aansluiten op de manier waarop de markt werkt. Tot voor kort hadden we drie commerciëlen, al naargelang het medium dat we aan de kant gingen voorstellen en in functie van de briefing. Voortaan zal dat er nog een zijn die gespecialiseerd is in de drie media, TV, radio en Internet. Uiteraard met de steun van experts voor alle technische aspecten.

We willen vooral steunen op de gemeenschappelijke kracht van onze merken. Elke week vertegenwoordigen de media die IP vertegenwoordigt samen 850 miljoen reclamecontacten via onze tv-zenders, radio’s en websites. Ik denk niet dat veel regies kunnen bogen op zoveel contacten, al zeker in Franstalig België. Elke week kijken 4,3 miljoen Belgen naar onze tv-zenders, 3,4 miljoen luisteren naar een van onze radio’s en 1,5 miljoen surfen naar onze sites. Het zijn sterke cijfers. Bovendien vertegenwoordigen we zeer uiteenlopende media en kanalen. Op de radio gaat het om 18 netwerken. Daar kun je een zekere kracht mee halen, maar ook zeer doelgerichte nauwkeurige formules aanbieden. Om in het noorden de jonge doelgroepen te bereiken, hebben we Top Radio. In het zuiden hebben we Fun en Plug op tv, plus een groot deel van ons digitaal aanbod via onze ‘Arrow’ targeting oplossing. We kunnen actieve doelgroepen, de hoge sociale klassen bereiken. We kunnen kracht en selectiviteit garanderen.

Bovendien hebben we het geluk dat we kunnen steunen op onze expertise die we voortdurend versterken. We hebben studies zoals de Life Observer, de Audio Observer, enzovoort. Deze pijlers willen we in stand houden en tegelijk blijven innoveren, met specifieke tams. Zo leggen we de laatste hand aan een partnerschap met het Engelse Mirriad. Dat zal ons in staat stellen product placement toe te voegen tijdens de postproductie, bijvoorbeeld in de CBS-series. We boeken vooruitgang inzake addressable, we zijn momenteel bezig met tests voor replay. Die zijn overtuigend en technisch werkt het. De grote doorbraak zal ten laatste eind dit jaar of begin volgend jaar volgen. Dat we over een specifiek team kunnen beschikken, is een echt voordeel.

Uiteindelijk waren alle veranderingen wat de regie betreft niet noodzakelijk verbonden met TF1? Wellicht hadden jullie toch ooit moeten transformeren? Denken niet alle regies in dezelfde richting?
Dat klopt. Evolve heeft het proces in gang gezet, de denkoefening is al jaren bezig. Sinds IP Belgium en IP Plurimedia een enkele structuur geworden zijn. Dat is een natuurlijke evolutie. We hebben gevolgd wat er bij de andere Belgische en buitenlandse regies gebeurd is en we hebben geprobeerd overal het beste uit te leren.
 
 
 

Archief / MEDIA